torsdag 25 februari 2016

en dag med himmel i grått & turkos - Terry Gilliam


och det var igår .
Och idag är idag. Fuktkallt blågrått med solglimtar om vi ska beskriva vädret

Känner mig låg.

Backar ur saker och kastar mig in i annat och ångrar mig igen.

Har en app som heter headspace - 10 minuter om dagen får jag hjälp med att meditera, växelvis med små instruktionsfilmer och glada tillrop...en del animerade och då faller jag såklart platt.
Jag tror att han som pratar heter Andy. eller kanske Gary... Ja så är det ... jag kommer inte ens ihåg namnet på min daglige ledsagare in i medvetenhet och mindfullness.
Jag räknar andetag - in genom näsan och ut genom munnen. Jag skall scanna kroppen efter hur den känns.
Min armbåge känns allra mest, värker som bara den. Ibland säckar jag helt ihop och sitter med nacken ihopvikt som ett pappersstridsflygplan i A4 format och det gör också lite ont...
sedan skall jag känna vilka känslor jag befinner mig i ... ungefär dit kommer jag innan jag tuppar av i någon slags behaglig dvala. Jag misstänker att det inte riktigt är meningen. En av de animerade filmerna påpekade nog detta med huvudet som ett lock och blå himmel - lite a la Terry Gilliam.
Vart har Terry Gilliam tagit vägen ...förresten ...
Han borde göra lite fler animeringar - har alltid älskat Terry...ända sedan jag var en liten rart småknepig flicka i för små gummistövlar med olika tecknings & collageprojekt... Undrar om han gör nåt miljardöverskridande galet filmprojekt? Det vore härligt ...


Ungefär såhär studsar mina tankar omkring när jag inte faller i Andy-Garys ledsagande koma-dvala.
Som små moln av Terry Gilliamtankar - och så får det vara ... accepting and let them go som Andy-gary säger med sin mjuka sövande stämma...

Avrundar med det här fina fyndet med Terry Gilliam som tipsar hur man gör skojiga animationer från 1970-nåt ... Från siten open culture.com - en guldgruva!


http://www.openculture.com/2014/07/terry-gilliam-reveals-the-secrets-of-monty-python-animations.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar