onsdag 16 december 2009

det här med Val


... Blå val som i ett jättelikt sjungande simmande däggdjur - Balaenoptera musculus = Blå val
Jordens största levande djur - 27 meter lång - runt 180 ton - vilket är tungt - bara tungan väger ca 2 ton, ofattliga tyngder och storlekar...
Varför är detta djur med sitt utvecklade intellekt , personliga fenor (de är tydligen lika individuella som vårt fingeravtryck),sjungande kommunikation som når högt 188 decibel och långt 530 miles... så otroligt stort?
Evolutionens största djur finns fortfarande kvar på vår planet och det gör mig ödmjuk och varm i hjärtat.
Jag vet inte varför ? Jag vet inte varför jag alltid får en stor känsloklump i halsen när jag ser naturprogram om valar! Jag vet inte varför jag får en stor hopplös gråtklump i magen när jag ser ryska och japanska och norska valfångstfartyg med dessa stora magnifika djur blodigt släpandes bredvid - jag blir upprörd över den slakten och jag blir upprörd över att man dödar djur som kanske är 100 år - det känns barbariskt och fullständigt omoraliskt.

Ett tag slaktades det miljontals Kaskelotvalar för att använda sig av : Ambra
Vilket är ett ämne som används som bindämne i parfym. Förr framställde man ambra från ett sekret som bildas i valens tarmar.
Det var allt som användes - en liten bit av tarmen ...resten dumpades.
Jag undrar varför det bara är en del av mänskligheten som kan känna vördnad för naturen, för det mäktiga, för det obegripligt storartade i arter och dess plats...

Ibland tycker jag att vår ras är för djävla bedrövlig...

Så förutom ett nytt tarmludd (men utan ambrafunktion) så önskar jag att en gång få se en val på riktigt - det vore fint och upplyftande rent själsligt

imorgon skall jag skriva om Andra Val ...

...och de fina bilderna igår och idag är gjorda av Rich Gemmel

3 kommentarer:

  1. ja nu blir jag oxå arg.. jävla valfångare

    SvaraRadera
  2. ja så blev jag hastigt o lustigt valagitator ... så kan det bli
    och idag har ingen vunnit på fatrimmet
    vad är det med Indiska ?
    rimmade roligt rörande rökelse

    i sista minuten...

    SvaraRadera
  3. jo men det var en fatvinnare i går på dan när jag kollade. dock, Indiska har ingen julrims-smak

    SvaraRadera