söndag 23 maj 2010

dagens förundran

* människor kan inte längre ta EGNA beslut - idag har 4 av 5 frågat mig ..." Vilken skulle du välja?" Och då pratar vi något så tämligen ofarligt som att välja sommarväxter till sin balkonglåda/kruka/rabatt...
WTF !!! ???
Och en liten men tämligen irriterande tanke surrar runt i mitt huvud - vill de att jag skall välja åt dem för att sedan kunna skylla på mig om växtkräket skulle ha den tråkiga egenskapen att eventuellt vissna eller få små kryp på sig eller bara bli ful...
Oändligt många frågor - Kan man ? Måste man? Hur fungerar? Övervintrar ? Behöver man? Tror du? Vet du ? Känner du till? Passar dessa? Vilka färger? Vågar man ?

Jag har stor förståelse för att vilja fråga om man skall köpa träd eller en häck eller utforma en trädgård MEN att inte våga köpa 4 stycken rosa marguriter a 25 kr för att sätta i en kruka - det förstår faktiskt inte jag...

...sedan ser jag mig omkring på min arbetsplats och ser 15 olika sorters jord - i påse - med samma sorts tillsatser men med marginella skillnader i gram så det blir precist utformat för precis exakt den växten - alltså preciserat och nedtrattat ner till absurdum...

Näring och gödsel skall vi inte prata om ...tomatgödsel, rosgödsel, gurkgödsel,pelargongödsel,hejpådejgödsel,goddagyxskaftgödsel...

4 av 5 säger ofta - å va bra GunBritt, här har vi en expert som vi kan fråga... eller  - Du som är expert... vad tror du om ....?

Jag vet inte riktigt vad det här expertandet handlar om - för Nej - jag är ingen "expert" - jag är ingen professor i botanik och viktigast av allt - Jag har inga som helst garantier.
Jag kan inte garantera att inte något kommer till att hända med växterna. Växter är levande och precis vad som helst kan hända - de kan vissna, de kan drabbas av bladmögel, det kan bli varmt och fuktigt, det kan komma illasinnade små hungriga bladlöss, det kan bli torka, och värst av allt de kanske bara dör - helt utan anledning...
De kan också bli fantastiskt vackra och frodiga och förhöja och försköna och sprida sig och vara till glädje och vara bästa inspirationen till att fortsätta skapa ...

Växter och trädgård handlar om tålamod- hopp - pröva sig fram - misslyckas - testa igen - byta  plats - läsa på ... LÄSA PÅ - glädjas - förstå naturen - acceptans - liv och död och glädje och nyfikenhet...

Vi hade en kund som kom hem med ett träd/buske (en japansk blodlönn) - när hon skulle plantera det såg hon att det satt en skalbagge  på en av grenarna - snabbt packade hon in trädet i bilen igen - körde i ilfart tillbaka till plantskolan - var mycket upprörd och gråtfärdig och ångestriden ... vi hittade bara en förskrämd liten bagge på en av grenarna...
Hur det än är så är ju naturen liksom full av miljontals insekter och den här stackaren hade antagligen bara satt sig för att vila eftersom inga ägg eller andra små larver syntes till.
Kunden i fråga VÅGADE inte ta med sig trädet - hon vågade inte ta in det i sin trädgård...

Ja jag vet inte - men jag blir lätt orolig över att allt är så preciserat och att alla hela tiden behöver vända sig till EXPERTER - att varenda val måste vara bekräftat av någon sk expert, någon utanför...
Vadan denna ängslan ? Varför denna rädsla för egna beslut?

... scary ... really really scary...
 
...men Riesen hjälper mot det mesta ...

6 kommentarer:

  1. Japanskablodlönnskvinnan....kanske kan köpa ett trädgårds tv spel till playstation istället !

    SvaraRadera
  2. Man kan väl få fråga, eller varför är ni annars där? Kanske enbart för att ta betalt. Då tycker jag att ni kan sätta dit en betalautomat. Så slipper ni besvärliga kunder.
    Från en besvärlig kund.

    SvaraRadera
  3. ja -betalautomater är ju en rätt kreativ idé - med tillhörande dataprogram så kan man knappa in sina egna frågor ...
    Sedan kan man ha robotar som plockar av containervagnar,räknar av antal,vattnar,putsar och pysslar om växterna, prismärker och ställer dem på rätt plats och i ordning efter zoner,växtsätt etc och för säkerhet skull säljer man formaldehydbehandlade konserverade växter så är man 100 % garanterad att de inte kommer att dö...
    Såklart är det en mänsklig rättighet att vara kund och därmed vara besvärlig...
    Jag hoppades att mitt inlägg handlade om samtidens ängslighet...

    SvaraRadera
  4. varför vara besvärlig...varför inte bara kund? hundkund, rund kund, kungkund, blomsterkung,

    men du, varför köper jag en kantnepeta, bär hem den i lycklig och nöjd triumf över mitt nya bestånd...bara för att komma hem och upptäcka att jag har en hel rabatt såna.. svara på det den som kan.

    och var är det du jobbar? med vad?!!

    SvaraRadera
  5. ...ja besvärligheten tycker jag man kan låta bli men är man besvärlig eller tycker sig ha rätt att vara det så ... what the hell..let it be let it beeee beee beee...
    Nepetor bara finns utan att göra så mycket väsen av sig - det är en ljuvlig utfyllnadsväxt som hjälper till att lyfta fram primadonnorna i en rabatt - som rosor t ex... Hittar man dem som solitär i plantskolan gillar man dem ofta jättemycket o tänker att en såndär fin måste jag ha ...

    Jo jag arbetar -äntligen- eller till slut ...eller nåt... som projektledare.
    Vi skall överföra gamla bilder och dokument etc digitalt i samarbete med bl a Västarvet. Jag skall samordna deltagare - uppdragsgivare samt se till att materialet håller en god standard vid överlämning.
    Har varit i Uddevalla i snart två veckor. Kul och spännande och en del nytt att lära sig ! Vi startar den 7 juni i Göteborg med ca 60 deltagare.
    Så jag tokjobbar just nu 7 dagar i veckan fram till midsommar - är med andra ord helt dum i huvudet ...
    Hur mår du ? Hur har du det?
    När åker ni ?

    SvaraRadera
  6. Kul! Låter det iaf. Men vilka är Vi? Vilken huvudman? Hur länge?

    jag mår bra. ledig igår, ledig dag, grejar - sover, ligger, klipper gräs, planterar om, planterar nytt, målar, sitter, ... - ja, grejjar kan man väl sammanfatta det som.

    härligt är vad det är. Jobbar tors, fre och tre dagar nästa vecka, sen åker vi den 7 juni. Det är så snart att man får lite panik.
    läser om san franskrisko och kalifornien och redwoodträd och wine country och berkely och monterey och montego bay och los angeles och försöker lägga upp nån form av rutt. det går inte. man får ta det som det kommer. för kommer gör det ju. :)

    SvaraRadera