måndag 5 april 2010

påskharvar

ja så är det
jag harvar vidare
att harva betyder att ytligt bearbeta och -liksom finfördela och få in syre
Plöja är den djupare bearbetningen...
häromdagen fick jag en djupgående bearbetning av min trapetsusmuskel.
I den fanns ett helt liv tydligen nedplöjt...
det var en flera timmar lång kinsesiologisk behandling med lunchavbrott och när jag låg där på en ytterst bekväm massagebänk med två -japp - 2 stycken människor i djup koncentration på min kropp och dess olika muskelspänningar, triggerpunkter och obalanser så kände jag en djup tacksamhet.
Jag tittade upp i det vackert vita pärlspontade taket och kände tacksamheten - som en rik och varm och god känsla.
Jag önskar verkligen att alla människor någon gång i sitt liv kunde få uppleva den känslan.
Samtidigt blev jag smärtsamt varse att jag tar in alldeles för mycket av andra och deras energier- och att dessa t ex kan trilla ner i min trapetsusmuskel som gör att axlarna åker upp som stöd åt örsnibbar och nacken spänner sig och drar huvudet sakta men säkert bakåt.
och frågan är ju om livet skall upplevas med en nacke böjd som längst fram på på bioradens säte nr 3 ? Eller som Ett slags kroppslig variant av att sikta mot stjärnorna?

... saker som ingått i påskens harv är oxå slängar av beslutsångest, in-köp av påskpresenter som inte var sådär genomkul -mer praktiska eller typ 10:a lotter utan vinst...
+ att jag inte för mitt liv kunde hitta en enda liten ynka påskpynthöna,fjädrar,eller små rara ägghängen någonstans ... påsksakerna har tagit sin adidas skokartong och helt sonika rymt...
så därför står här ett avancerat naturligt påskris helt utan påsk - en vridhasselgren som för övrigt för några månader sedan jobbade som  alternativ julgran, med kaprifollianer slingrande i grenarna med små rara grönskande bladknippen...
vilket är ett bra tips på hur man bäst hottar upp en vridhasselgren som kan vara lite brun o torrtrist

men ...buntar med påskliljor gör sitt till - frukost med äggmålning och lite sill med gräslök funkar absolut påskigt

sedan har jag följt en alldeles utmärkt engelsk psykologisk thriller - Criminal Justice från BBC - riktigt Bra
och snart kommer en serie om den plastiska hjärnan på Svt 1
och min kärlek till SVT växer... dt gör den...
varvid jag harvar vidare längs med kunskapsfälten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar