tisdag 20 april 2010

Vem sa följande ...?

" de förfogar över alla varor och använder alla knep som jag skildrat : de höjer och sänker priserna som de behagar och förtrycker och ruinerar småhandlarna som gäddan småfisken, alldeles som om de vore herrar över hela skapelsen och höjda över trons och kärlekens föreskrifter "


 Ur Om handel och ocker... av ...

Martin Luther år 1524.

jaha - inte mycket har hänt med andra ord - det kunde precis ha sagts av Koffi Annan eller någon annan nutida samhällsvetare.

jag läser Erich Fromm - Flykten från friheten.

jag läste den för 10 år sedan - och denna gången kan jag återknyta hans teorier med mer utvidgad kunskap om patologisk girighet och självupptagenhet - empirisk kunskap - surt inhämtad personlig kunskap ...

det händer något i en människa som möter den kunskapen - när tidigare föreställningar om människor som i grunden goda - där den naiva synen inte bara grumlas utan massakreras och tillintetgörs...

och det räcker med en - ett enda samröre med någon av dessa för att tappa balansen och vingla, ibland i flera år efteråt...

och jag blir orolig för det verkar breda ut sig - att ändamålet helgar medlen - alltid!
Att objektifieringen av varandra som människor är en väg man bör ta - It´s my way or the high way.

Att inte bry sig - att träna på att titta bort

ifråga om just de där människorna - de som till varje pris måste förfoga över alla varor och använder alla knep - alldeles som de vore herrar över hela skapelsen...


Och flykten från friheten är fortfarande en mycket intressant bok - nästan bättre denna gången med min hjärnas beska filtrering...

och att bli fri är absolut eftersträvansvärt
ett slit
som ingen annan kan göra...
                                                









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar