onsdag 15 september 2010

Tiden tiden

nähä jaha joho

den räcker inte - skit samma om jag tror på den eller inte.
Den konstruerade tiden som är indelad i dygn,timmar,minuter och sekunder pga av vänstercortexfiltreringen i världen.

Jag gjorde en livscirkel uppdelad i 24 st tårtbitar och där fyllde jag i med en färg min jobbrelaterade tid.
röd färg för jobb inklusive resor.
6.40 går jag ut genom min ytterdörr för att åka buss- tåg-buss
vara på jobbet klockan 7.50
kliva ut från jobbet 17.10 - promenera 25 minuter- tåg- promenad
hemmavid 18.40
Vad blir det ? 12 timmar någonting
När gick jag med på det här ?
Och hur kliver jag av med mina rödfärgade fötter.

Jag har det inte på något sätt dåligt på jobbet.
Jag är trots allt ganska fri
Jag kan säga att jag behöver göra ärenden
Jag har ingen stämpelklocka som styr mig eller någon direkt sekundindelad tidstapportering som många andra stackars människor lever under.
Men
...varför går vi med på det ?
Varför låter vi andra diktera vår tid...

Och är det en konspiration jag anar ...
Att någon tillåts jaga oss sönder och samman så vi inte har tid och ork och förmåga att inse - att det är precis så här det förhåller sig...

Och Vem är Någon ?
Och att det är denne NÅgon jag tänker skylla på att jag knappt hinner skriva på den numera fint mönstrade bloggen...
Och denne Någon kan nog styra sin tid till att vara ledig mitt i veckan- spela golf - njuta av att arbeta måndag-till onsdag och även njuta av livskvalitén på sitt lantställe... Något denne Någon känner sig förtjänt av efter år av slit - bakom ett skrivbord. Ansvar gör faktiskt människor trötta - eller rättare sagt förmågan att delegera ut ansvar sliter ...
You tell me !!!

Sedan har jag gjort en livsplanering för allra första gången i mitt liv - på natten drömde jag att jag blev instängd i en veteranbil som sakta sjönk mot havs- botten.
Jag tror inte jag tog mig ut...
Men
 att dö i en dröm är oftast inom drömtolkning så himla bra.
Något gammalt dör och något NYTT börjar...

 Nähä jaha joho

Amen.

2 kommentarer:

  1. Klokt och njutbart formulerat som vanligt. Jag har saknat dina klokheter här på bloggen.
    Har samma funderingar själv ibland. Hur blev det så här? När blev jag tillfrågad?
    Jag minns inte när jag godkände upplägget. Hm...
    Livets grottekvarn.
    Samtidigt som det är synd att klaga.
    Fika en dag? Du måste se min kruka innan den blåser bort!

    SvaraRadera
  2. du borde gå från jobbet tjugo över fyra.. om du jobbar heltid.. där har du en massa tid til godo! :)

    SvaraRadera