fredag 5 mars 2010

Life on Mars

Liv på Mars
Livet i Mars
Livets egen Mars...

Chokeladbiten som på svenska heter Japp
Månaden då knoppar brister och gör ont
En riktigt skitbra låt med David Bowie
Eller en kylig grannplanet

... kanske märks att jag inte har så mycket att skriva om

just Nu

Jag tror att jag snart fått jobb på en folkhögskola - först praktik - sedan anställning och vikariat över sommaren och sedan ... vet inte...

Det var synnerligen fint att få känna av atmosfären på en arbetsplats som inte var TOK-inriktad på mätbarhet och konkurrens.
Ett slags Humanistisk värdegrund som verkade genomsyra verksamheten.
Det var så ovanligt och annorlunda att jag blev alldeles Yr
och alldeles precis utanför fanns havet - nära och närvarande...

Jag tänker på att få slippa sträva,slippa bevisa,slippa vässa mina armbågar för att ..." Ta för mig..."
Det är så jävlans  tråkigt - det är min sämsta gren i livet.

Sedan gjorde jag ett test - där fick jag Svart På Vitt att jag är längst bort på skalan ifråga om What`s in it for me...
Och det är både en lättnad och en sorg.
Jag kommer förmodligen aldrig bli rik och bara lagom framgångsrik och jag kommer inte trampa på lik - alltså min - IK faktor är låg lägre lägst...

Risken att jag hamnar ut mot Hovåshållet och en årsinkomst på 1,3 miljoner hänger ihop med min IK faktor som hänger ihop med What`s in it for me...

Ack ja - så är det !

men så tittar jag ibland på programmet Secret Milionere - ett engelskt program där en miljonär lever undercover en vecka i något ytterområde till Manchester där 89 % är arbetslösa och har det knaggligt  med sina liv - för att jobba som volontär i olika verksamheter.
Och ALLA miljonärerna blir förundrade över den gemenskap som de hittar bland fattiga och utslagna människor och gråter då de inser att en del människor tänker annorlunda,och inte hela tiden Whats in it for me ...
Och sedan skänker de 50 000 kr till någon som driver ett hem för ungdomar ideéllt eller en boxningsklubb eller verksamhet för unga ensamstående mammor...
Det är ett fint program! Det värmer i hjärtat!
Så här i den kyliga Planet-choklad-vår-låt-månaden Mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar