söndag 21 mars 2010

Vååååååååååååååååren

...verkar väl vara på gång.
Jag lånar trädgårdsböcker o spanar efter vårtecken bland all hundbajs.
Väl mycket hundbajs tycker jag.
Äckligt!
Men idag såg jag krokus o det är skönt. Färgklickar mot det bruna.
Jag längtar intensivt efter grönt.
Och att slippa lager efter lager med kläder.
Och att få gå barfota.
Och att köra ner händerna i sandstrandssand. Solvarm.
Ljum vårluft.
Och doften av Schersmin.

Med våren kommer också längtan efter trädgård och sorgen efter trädgårdar som flytt ur mina händer.
Jag tänker på Botaniska minitulpaner som väcker känslor, Tulipa Tarda.
De är ett viltväxande vårtecken på sluttningarna i det inre Turkiet. Ungefär Som våra tussilago.
Här hos oss kostar en liten paket med lökar 49 kr - väl investerade pengar.

Jag tänker på att det minsann inte alltid är så lätt att lägga saker/växter bakom sig.
Rosor som New Dawn eller Rosa helenae - Honungsros vilken växer så det knakar.
Eller Astrantia Major - stjärnflocka
Eller Ros de Rescht vars sammetsblommor doftar för evigt i din näsa bara du tänker på den - som ett Brittiskt kostymdrama från sekelskiftet med ton av mysk.
Eller Bångstyriga akvilejor som alltid hamnar fel men ändå rätt.
Och några gurkört vars blommor smakar mjöl och gurka - på samma gång.

Det sorgliga med sorg är att den stänger av - kyler ner - fryser till is.

Och nästa gång jag lägger energi på en trädgård skall den vara min egen...

Men tiden värmer upp och smälter issorg och trädgårdsdrömmar vaknar till liv...igen ... som krokus ur bruna snödrivor...


Tulipa Tarda !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar