söndag 27 juni 2010

att vara introvert/extrovert

eller tvärtom...

För så är det nog här.

Är ju som bekant på upptäcktsresa i mig själv.
Skrämmande som en K2 expedition
Spännande som en K2 expedition
Kanske inte lika farligt som en K2 expedition även om luften ibland känns ansträngande tunn att andas inom vissa inre regioner.
Och vissa avgrunder är inte så kul att titta ner i, eller trilla ner i...

Och visst finns det väl några vackra vyer att beskåda oxå
men som alla expeditioner så är det enhel del transportsträckor.

Men som vanligt då jag packar ihop mig för inre resa så dyker min käre kamrat Sören upp.
Sören min gamla udda introverta och krävande filosofvän...

Sören som var existensialismens fader.
Sören som tvingar fram frågeställningar som kan haverera vilken nu-ska-vi-ha-trevligt-och-inte -vara-jobbiga-tillställning som helst...

Det finns en affär i KBA där jag inte trivs.
Den är så extremt målgruppsanpassad att det nästan känns som en satir.
Det är kläder och juicebar och skor från Toms och lite andra PK-attiraljer ifråga om socialt ansvar...
Problemet för mig är att där finns i stort sett inget hjärta alls.
Den är en kuliss. En fasad
Den är som sagt extremt väluttänkt och de unga pojkarna ler fint med vita tänder - säger ni - är mycket väluppfostrade och serviceminded...
Har ingen direkt humor och ser förvirrade ut vid försök till att skämta.
De kommer med största sannolikhet från övre medelklass och har gått på schillerska gymnasiet eller samskolan eller Hvidtfeldska...
Jag kan tänka mig att de gillar Kent och att det kommer förmodligen gå bra för dem efter att ha varit Skibums något år i val Thorens samt klippt lite får på en ekologisk farm på Nya Zeeland...

jag gillar kläderna fastän även de ingår i själva hippiechickkonceptet...

men

Jag saknar innerlighet och glädje.

Det blir så konstigt med framtvingad laidbackhet som varumärkestänk...

Å andra sidan kanske jag borde pröva en sådandär mekaniskt frampressad jättetrevlig-jättenyttig-jättekologisk -jättefärskpressad jättejuice

bland alla de andra Vi I Villa människorna som drar iväg på en liten Nicetripp på 3 dagar...bara för att kunna landa ner...
klädda i pastellfärgade skrynkliga tunikor och svarta jaktgummistövlar...

och nu tycker nog min vägvisare att jag står och balanserar på en glaciär som kan ha gröntoner av avundsjuka och att det där är ett sånt där inre område som inte är direkt vackert utan mer ser ut som en gammal sur sank inre mosse...

Fast Sören ler och klappar händerna för att jag inte bara sväljer juicen och kotteriet och dessutom aldrig skulle drömma om att klafsa runt med gigantisk fotsvett bara för att få ingå/ tillhöra gruppen som bestämt sig för att ha svart dyr gummistövel som "hemlig" tillhöraklasskod...

Idag spelade England usel fotboll och åkte ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar