lördag 24 juli 2010

jag är en lånare/inspirerad av...

andra
så är det...
Men inget är väl egentligen Brand New
Det mesta verkar snurra runt i tillvaron likt atomer
Allt finns från början men uppenbaras olika.
Same same but different.
Dinosauriebajs ena dagen blir balkonglåda eller en kofta i viscouse nästa...

Jag har varit utan uppkoppling i snart 2 veckor.
Ingen blogg
Och ingen blogg på arbetstid.
Och det är nog tur
Mitt arbete är som en surrealistisk fransk film.
Det är overkligt.
Det är fantastiskt roligt
Det finns inslag av tragik
Det är teknik
Det är språkförbristning och kommunikativa utmaningar
Det är research och jag har tillexempel precis lärt mig att mellan 1860 och 1890 bar svenska soldater en vapenrock med dubbla rader förgyllda knappar och en skärmmössa i lack...
Det är katalogisering och det är indexering; skillnaden mellan dessa är att... katalogisering bygger på sökbarhet med hjälp av numrering medan indexering bygger på sökbarhet med hjälp av ord.
Det är photoshop och bilddjup
Det är scannerprogram
Det är 1783 stycken negativ tagna av en Herr Hasslöf som var en fiskarpojke som blev maritimetnolog som blev etnologiprofessor i Köpenhamn

Det är att försöka vara inspirerande och trovärdig och kolla närvaro på 30 vuxna människor,svara på 1000 frågor varje dag som jag har sisådär halvbra svar på, att bekräfta och lyssna och jonglera ifråga om Arbetsförmedlare,försäkringskassa,programenheter,hembygdsföreningar samt museum + lite hantverkare,fastighetsförvaltare samt städbolag och några till som jag nog glömt bort...

Jag skrattar ofta och förvånas och gläds för det mesta vilket blandas med små skvättar förtvivlan...

Nu har jag 8 dagar ledigt.
Mrs Bates klättrar runt på min balkong
Och bladlössen har hittat till tredje våningen
Snygga balkonglådor i zink är totalt opraktiska
Imorgon skall de bytas ut till Hammarplast självbevattnande - fula men bra
Mina drömmar är tillbaka efter tre år och sex månaders frånvaro
jag dricker en Sommersby ekologisk cider
Livet är synnerligen GOTT

3 kommentarer:

  1. gott att ha dig tillbaka i cyberrymden!!
    Skönt att ha ledigft va?
    Har du en stund över i ledigheten skulle det vara kul om du tittar ner och inspekterar växthusbygget.
    Puss Mags

    SvaraRadera
  2. fint som portionssnus med lakritssmak helen
    & Magimags tacktack o klart jag kommer o kollar växthus

    SvaraRadera