måndag 22 februari 2010

att dra sitt strå till stacken

... det gör jag nog inte precis just i detta nu.
Inga strån.
Ingen stack.
Bara snö.
Och OS och vuxna som leker lekar på allvar.

Jag hittade en liten (platt) söt,röd och oanvänd bok i min bokhylla som hette Essens Visionsbok - den fick jag av en rar o gullig väninna som jobbar på en reklambyrå och den söta lilla Visionsboken var nog en hitta-på-nåt-inspirerande-till- alla-anställda-present...
Det behöver nämligen reklamanställda emellanåt för det jobbet knådar fram det värsta och det bästa ur människor - oavbrutet...
Och några böcker blev nog över och jag fick en av dem.
Och den satte jag i min bokhylla och glömde bort...
För just då när jag fick den boken snurrade min tillvaro fort - alldeles FÖR Fort.
Snurrade och KNÅDADES...
Så fort så stråna till stacken flög runt som ystra pilar och gjorde mer skada än nytta och tiden var helt galet ur led...

Nu går det mesta mer långsamt.
Jag tror det kan bero på ett dagligt intag av Linfröolja 1 matsked morgon och kväll.
Omega 3 som gör en massa nytta inuti hjärnan,ett slags finfin smörjolja för minnesmaskineriet och alla små synapser och bärare och hela den kemisk-elektriska soppan som skvalpar omkring däruppe.
I en annan bok läser jag om några maträtter som man kan äta som stressbrytare.

Vad sägs om följande: Rökt makrillpaté på knäckebröd, Mandelsmör på rågbröd, Spenatsallad med solroskärnor, Sojamilkshake med färska bär, Potatissallad med inlagd sill, Jordgubbs- och Kiwisallad med sojagrädde samt en Mangodryck med sojamjölk och solroskärnor...?

Stress sliter på kroppen och på hjärnan och på Binjurar - C-vitamin,magnesium och B5-vitamin är bra att stoppa i sig då stressnivåerna känns höga.
Att springa runt och hela tiden vara stressad gör oss alla helt dumma i huvudet - på riktigt.
Och Immunförsvaret lägger ner...
A-C-E vitaminer samt Zink och Selen oskadliggör en del av de fria radikaler som alstras under stress.


... Ät Drick och bli Glad och Lugn och fokuserad men hoppa socker och kaffe och sprit är budskapet...

Boken heter Ät dig frisk - välj Rätt mat av Vicki Edgson och Ian Marber - kan tänka mig att den dyker upp snart på en Bokrea.

I visionsboken läser jag små sagor om att andas eller om vad ett hem är eller om ledarskap och förändring...
...sedan finns det tomma blad och där kan man skriva själv efter varje saga...

Och Långsamt är det nya svarta åtminstone för mig med hjälp av Rökt makrillpaté, stärkande B-vitaminer, Omega 3 och andning - Långsam andning med att räkna till tio med start 1 på utandning ...
 - phuuuuuuuuuussssssssttttttt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar