måndag 15 februari 2010

att jobba gratis... eller inte ...

Tilltryckt
kan man bli
och det är trist.
Att "provjobba" gratis tycker jag är att bli tilltryckt.
I Restaurangvärlden har det ofoget tydligen blivit ett vedertaget begrepp.
Det gör mig förbannad - i mina ögon handlar det om att manipulera in människor i en känsla av att bli värderad, och att bli väldigt lågt värderad.
Och är man ung och gärna vill in på arbetsmarknaden och känner sig svajig i sin självbild för det ingår liksom i paketet ung då tror jag att risken blir att man fastnar på ett obehagligt sätt i en sådan arbetsgivare.

Alla människors tid har ett värde.
Jag är övertygad om att 99% av dem som är villiga att pröva på ett jobb gör detta med en god intention.
Jag känner att jag börjar bli mer än trött på en männsikosyn som hela tiden handlar om att trycka ner eller trycka till sina medmänniskor...
Va fan är det frågan om?
Komplex?

Och nu var det min tur !

Jag blev mest irriterad och irriterad på mig själv som inte tog upp diskussionen direkt.
45 år och provjobba gratis i 5 timmar. På ett café - dvs plocka disk.

Tack Tack MEN NEJ Tack!

För mig handlar det här om att få skam lagt på sig - att jag skall känna mig lite dum och kanske inte säga något för om man inte vill betala för ett utfört arbete så borde det betyda att jag inte var värd att få betalt.
Därför måste jag upp till bevis nu och vara tacksam för de små smulor som på nåder kommer slängas åt mig.

En gång i tiden var jag Restaurangchef - Alla som provjobbade hos oss fick betalt.
De som man förstod direkt att detta inte riktigt var deras grej fick betalt och ett tack för hjälpen den dagen.
De återkom också som gäster och talade förmodligen gott om stället och oss som jobbade där.
Goodwill kallas det på managementspråk.
Idag verkar alla vara så inbakade i sin egen individualitet att det där med ringar på vattnet tycks vara helt borta ur medvetandet... dvs att det jag gör eller säger påverkar andra som gör eller säger osv ...

OCH som den jobbiga idealist jag är så fortsätter sökandet efter ett jobb där hjärtat och hjärnan överenstämmer, där det man säger och vill inte bara är en fasad...

Och då ... kan jag överväga att jobba gratis...med glädje !

2 kommentarer:

  1. fan.. gå dit och kräv pengarna.. vilket skitställe! .. näää.. helena.. öppna eget.. konkurrera ut med visioner och gott hjärta!

    SvaraRadera
  2. ...man får tugga en del kol innan man biter i diamanten ...
    ja du har rätt -
    jag har namnet på företaget men inte riktigt innehållet... kanske ett café där man bara säljer kokkaffe med kanelbulle
    Minimalism...

    SvaraRadera