torsdag 11 februari 2010

tänker grönt


... hastigt o lustigt har mitt avdomnade intresse för växter och odling och kryddor i synnerhet vaknat till med ett glädjetjut!!! 
Yeeeeeeeeahaaaaaaaa!!!!
Min balkong ... planeras för att få återuppstå som en slingrande djungel några månader framåt i tiden!
Gamla böcker och Allt om Trädgård letas fram ur gömmor - mina fingertoppar skiftar i grönt.
En gång i ett gammalt liv satt jag djupt nedsjunken i skrifter om Austinrosor och underbart ljuvliga mossrosor och rosor med tusen välveckade doftande tusenblad och jag var LYCKLIG.
Det är stort. 
För det är inte alltid så lätt att veta vad som gör en Glad - Glad som i Glad och tillfreds.
I ett annat liv arbetade jag med att sälja rosor och perenner och kryddväxter och Klematis - denna slingrande kärlek i blomsterform - en italiensk rosalila vårblommande klematis som möter en bergssida är vackert så man plötsligt börjar andas ytligt eller den lilla vita minisorten white swan...som lätt  får andningen att övergå till hyperventilation... och växtYrsel
Varför jag lät någon annan kliva in och härja runt i mina intressen och kalhygga min hjärna och definiera den sortens kunskap och kompetens som mindre värda är sorgligt....eller rent för jävligt -egentligen
Växtkunskap som slängdes på en livskompost...
Efter jag hade planterat o rensat och fixat trädgården ...
men men ... nu har min hjärna börjat återhämta sig och att börja tänka grönt igen är som att komma hem och jag startar med min balkong
Det blir del i ett projekt - rostigt armeringsjärn och 3 Klematis
Jag hoppas hitta den här lilla fina;



eller denna:



Italiensk - vårblommande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar