måndag 15 februari 2010

Frågan är

... på tal om blogvännens inlägg.. vad ska man med jobb till?!

Folk trivs, älskar det, missbrukar det, utvecklas av eller bli blir avvecklad.. alla varianter finns... men jobb är och förblir tid man säljer för att kunna göra det man hellre vill göra. Och man säljer det oftast åtta timmar om dan, kanske 9-10-11 timmar om man har långt till jobbet....(och måste sitta i bilköer), tiden som blir kvar behöver ägnas till att tvätta kläder så man kan gå till jobbet hel och ren nästa dag, laga lunchlåda eftersom parkeringen är så dyr och kanske hinna läsa ett blad i boken. Och då har sällskapsdjurens behov antagligen inte tillfredsställts.

Vart tog sextimmars arbetsdag vägen?? Vart Medborgarlönen vägen?! När slutade vi kalla det Löneslaveri!?!?!? Togs friåret bort? AV VEM?! Arbetslöshet anses vara människans största fiende i Sverige eftersom mantrat - Du har inte ditt jobb du ÄR ditt jobb - har spridit sitt virus och gör iaf mig sjukt osäker på om jag egentligen vet, kommer ihåg, vad det är jag är här för att göra. Egentligen. Vad jag egentligen längtar efter. Vad som ger mig odelade känslor av tillfredsställelse.

Jag jobbar gärna. Jag gillar att jobba .. (jaja.. oftast iaf.. när jag väl kommer igång), men jag har svårt att stå ut med att min utmätta tid inte är min att bestämma över. Jag får mig tilldelat en sådär 3-4 timmar om dan att härska över. Och i perioder där jag fått tiden tillbaka (ja kalla det gärna arbetslöshet) har jag haft fullt upp med att hantera min känsla av värdelöshet.

Godkänd medborgare, helindoktrinerad, det är jag det.

Här ligger en hund begraven. (och det är inte min)

1 kommentar:

  1. Bra fundering - det är väl vad som snurrar i mitt huvud oxå...
    Annars kan man alltid kalla sig för säljare eller management creator...
    Fattar inte varför ingen tycker medborgarlön är bra ?
    Kanske för att vissa tjänstemän inom en del offentliga sektorer skulle tappa sin identitet ...

    SvaraRadera