fredag 5 februari 2010

Klädkod ... svarrrrrrrt... och tankar kring att sälja

Jag ska jobba extra på cafe`.
Vi klär oss i svart.
Svart är en rätt idiotisk färg.
Alla fläckar syns.

Jag var små obstinat och gick och köpte mig ett par lilafärgade bekväma Sköna Mari tofflor.
Så jag är Svart nästan hela vägen som vilken kultur-elit-person som helst med avslutande lila fötter ... likt precis vilken kultur-elit-person som helst...

Jag söker jobb.
Jag pendlar mellan att återgå till säljeri som kan vara mycket roligt och en utmaning och säljeri i form av butik.
Det ena är uppsökande och det andra är mottagande.
Jag har svårt att bestämma mig.

Jag är ett jobbigt stycke människa - jag måste nämligen tro på det jag säljer,jag måste tro på det hela vägen och det får inte vara något som gör andra människor illa och det måste hålla en någorlunda hög kvalité och de som köper skall bli nöjda.
Win-win heter det på managementspråk.

Jag tycker att det är en ganska bra grundinställning ifråga om sälj.
Någon behöver något. Jag berättar om att det finns och det som är bra med just det där är bl a annat ditten och datten och hitten och hatten ... Sedan kan man köpa till den här filifnatten och därmed öka på funktionen så att det i det långa loppet genererar x antal inbesparade timmar, frustration samt kronor...
Vad tror ni ? Låter det intressant ?

Att sälja är att fråga.
Eller att våga fråga ?
Och att Återkoppla - ÅTERKOPPLA är dagens absolut största mänskliga bristvara.
Väldigt få återkopplar fastän alla i stort sett blir djupt glada av återkopplingens sköna känsla...
Efter några sköna återkopplingar köper vemsomhelst vadsomhelst...
Japp... så enkelt är det !

Sedan blir alla som håller på med sälj itutade att de måste lära sig x antal metoder med olika bokstavsbenämningar AIDA t ex ...
Det där är krångligt och gör att säljare svettas och blir oroliga och får magsår.
Och om man måste ta till olika strategier så blir det underförstått som att andra människor skall luras in i ett köpmoment.
Det pratas om att skapa behov.
Jag tror inte på det.
Jag tror på att uppfylla ett behov som redan finns eller att så ett litet frö där jorden redan är gödslad och klar eller det har påbörjat en liten kolonilottstanke men den behöver få gro till sig...

Sälja är som att odla ! Visst var det en fin och annorlunda tanke! Lila på något vis !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar