söndag 26 september 2010

Alphakurser och tack Gud för television

Japp jag började på en Alphakurs förra måndagen.
Och denna måndagen slutar jag på Alpha kursen.

Gud vad jag älskar TV1 och Tv2 mest av allt men också TV överhuvudtaget för man LÄR sig saker på TV.

Vad har nu detta med Alphakurs att göra kan man undra...

Jo just idag kl 18:00 trillade jag in i ett program som hette "Hitta Gud"
Vilket var ett alldeles utomordentligt reportage om just Alphakurser vilket visade sig vara ett slags kurspaket från en avstickare från den engelska evangelikanska kyrkan- ett kurspaket påhittat av en karismatisk herre med vissa sektledartendenser.
Uttänkt och utformat enligt en psykologisk strategi för att omvända till kristendom.
Modernt och snyggt förpackat...
Och jag hade en känsla redan i måndags av ett slags aningar om Ugglor i mossen och frikyrkostuk i upplägget.

Och tadaaaaa tack vare ett alldeles utomordentligt reportage på TV så trillade bitarna på plats och jag vet alldeles alldeles säkert att jag definitivt INTE vill uppleva en kursgårdshelg där man sakta men säkert under 8 veckor mjukt och snällt men ändock blivit inmanipulerad till tungomålstalande och uppfyllande av den helige ande o annat Pingstkyrko-Knutby- aktigt.

Jag har upplevt koktgrodavarianten förut - att som en liten glad frog först simma runt i en gryta där vattnet är ljummet och gott och allt verkar bara vara rätt schysst...
Där sedan värmen höjs lite i taget- nästan omärkligt... och till slut kokar vattnet men då är det försent - du kan inte hoppa ut längre - precis så funkar psykisk misshandel,brainfucking och att hamna i sektliknande upplevelser...

så jag säger Tack men NEJ Tack till Alphakurser.

och det jag tidigare gillat med Svenska Kyrkan och att den är en fristad från just den här typen av verksamhet verkar tydligen inte gälla längre...

Det tycker jag är sorgligt och beklagansvärt...

Och min misstänksamhet mot gruppdynamikens avarter och dysfunktionella yttringar har återigen förstärkts så ...
Go vänner - tänk själva och IFRÅGASÄTT och lita på intuitionen ... As always !
Och en sak till - känns något fel - så KLIV AV...
Kokta grodor tar tid att reparera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar