söndag 19 september 2010

Valen valen valen

eller ValEtt.
Jag gjorde min plikt - tog med mitt röstkort och traskade iväg och gjorde ett val.
Jag gjorde t o m ett personval.
Jag tror att en psykolog kan göra nytta i politiken. En kvinna... och psykolog.
Varför ?
Därför.

Jag har egentligen inget parti som helt stämmer in på det jag tycker är viktigt.
Men jag måste erkänna att en liten film spridd på Youtube där Herr Skarsgård håller ett enkelt men kärnfullt och underbart tal, fick mig att verkligen tänka till om grundläggande saker ifråga om ägande.
Varför ?
Därför.

Tyvärr tycker jag att just de där grundläggande sakerna försvinner i mediakletigheten med sitt eviga fokus på detaljer detaljer detaljer.
Procentenheter hit och procentenheter dit.
Djävulen bor i detaljerna...
Helheten försvinner om man stirrar sig blind på delarna.
Varför?
Därför.

Valvakan håller på som bäst - SD har 6,5 % - en vågmästarroll
Helt okända ansikten dyker upp från deras valvaka - och media verkar inte riktigt veta på vilket ben de skall stå.
Tänk om SD:s resultat är ett resultat av en reaktion på media.
Och det är ganska många människor i Sverige som i sann demokratisk anda har röstat fram ett öppet främlingsfientligt parti som tydligen längtar  tillbaka till ett slags nationalromantisk illusion som aldrig funnits...
Vikingar var inga svenska hjältar som ville bevara det ariska - och förr i tiden höll man absolut inte på med att hissa och hylla den svenska flaggan i tid och otid.
Det var förmodligen lika rörigt och svårgreppbart att vara människa då som nu.
Men historierna vi berättar om och för varandra - berättelserna som till slut börjar leva sina egna liv och förvandlas sakta men säkert till oemotsagda sanningar - som att  "vi ska inte släppa in fler för att kunna ta hand om dem vi släppt in" Alltså ett slags very scary objektifiering.
Och sagor som blir sanning och tvärtom...
Varför?
Därför

Samtidigt kan man ju undra varför Sverige tror att vi skulle komma undan främlingsfientlighet som finns i hela Europa, ja i hela världen.
Och ytterst få människor är intresserade av historia och att ta reda på hur det egentligen var "förr i tiden".
För historia är ju så tråååååååkigt och så himla ooooooointressant.
Och titta bakåt är ju fult - man ska leva framåt- i framtiden...
Varför?
Därför

Ack ja
och jorden fortsätter snurra...
Och imorgon kommer vi älska,skratta,gråta,jobba handla mjölk och titta på Idol eller Babel - livet går som alltid vidare...
Varför?
Därför

1 kommentar: