torsdag 30 september 2010

Kulturnatta ...igen -Göteborg och 1700-tal

ja så är det - vi dvs mitt jobb och jag slår ett slag för kultur och kulturhistoria.
Så ... vi beslutade oss för att helt sonika ha en halvdag imorgon och ses åter kl 18 på Göteborgs Stadsmuseum för att få ta del av 1700-talet.

Det var ett galet århundrade med en minst sagt skenande dekkadens  eller vad sägs om följande;

Ögonsmink förekom sällan. Istället markerades ögonbrynen, vilka färgades mörka genom att strykas med kol eller gnuggas med mogna fläderbär. Blandades kolet med harts eller mastix fick man därtill en färg som varken smälte eller rann vid svettning, något som tydligen var ett vanligt förekommande problem. Skinn från späda små möss kunde även klippas till och formas till lösögonbryn och klistras på plats. Löständer blev ofta en nödvändighet, men var ovanliga beroende på både dyrbarhet och bristande bekvämlighet. De kunde vara gjorda av trä, ben, guld, silver, emalj, pärlemor, porslin, elfenben eller människotänder. Små bollar av kork eller mjukt vax kunde också användas för att fylla ut insjunkna kinder där tänderna ramlat ut. 


Blir lite sugen på att pröva skinnet från späda små möss som ögonbryn ... låter ju alldeles underbart eller varför inte tandproteser i pärlemor... eller trä ? Furu ? Ek ? Mahogny ?


Jag återkommer med en mer utbroderad rapport - hårt snörd i korsett med valben ... för att framhålla min aristokratiska belägenhet med blåtonade ådror i mitt vitsminkade ansikte och rödmålade kinder ...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar