söndag 19 september 2010

Grattis mediekonglomerat!

NI vann. Ni sålde ut möjligheterna till en demokratisk debatt för att sprida det budskap som gynnar de två, tre ägargrupper som styr tredje statsmakten i det här landet. DET är mer livsfarligt än Jimmie och hans tjugotal politiska vildar som nu ska få sitta i riksdagen. För säga vad man vill om Jimmie, men makten han har i SIN hand är av övergående art.. men makten över medierna ser inte ut att vara övergående. DET är så nära mediediktatur man kan komma.

Svenska Dagbladet: Schibsted 99,4%; Stiftelsen SVD 0,4%; Övriga 0,2%
Aftonbladet: Schibsted 49,9%; LO 50,1%

Dagens Nyheter: Bonnier
Expressen: Bonnier
Kvällsposten: Bonnier
GT: Bonnier

Stockholm City: Bonnier
Metro: (Uppgifter från 2004-07-07) Kinnevik kontrollerar 37% av kapitalet och 30,3% av rösterna, Modern Times Group 28% av kapitalet och Invik 2,8% av kapitalet samt 5,5% av rösterna. Men notera att både Invik och MTG i sin tur ägs av Kinnevik, vilket förtydligar ägarkoncentrationen.

TT: Ägs gemensamt av "de största tidningarna och mediebolagen" vilket i praktiken innebär att de därmed domineras av Schibsted och Bonnier.

Så är det. Vem vill spekulera vad det betyder för möjligheterna till de demokratiska samtalen, ifrågasättandet, öppenheten, en kritisk analys av samhällsutvecklingen.

SEN är det en annan sak att Sverige har blivit en del av en europeisk utveckling, men det är också där en stor del av diskussionen måste tas; hur, var, när ska vi våga leva tillsammans. I Europa. I Sverige.

Och nu handlar det ju inte längre om att äta eller ätas, utan äga eller ägas. Inte bara medierna alltså.

1 kommentar:

  1. BRAAAAAAAAAA Helen!

    Jag säger bara Noam Chomsky:

    Propagandamodellen är en modell över hur massmedias nyhetsrapportering, i synnerhet i USA, är anpassat efter de politiskt och ekonomiskt inflytelserika i samhället. Modellen utvecklades främst i boken Manufacturing Consent från 1988 av Noam Chomsky och Edward S. Herman.

    Teorin innebär att det i massmedia finns fem filter som bestämmer vilka och hur nyheter rapporteras. Dessa fem filter är: ägandeskapet, finansieringen, källorna, negativ respons samt antikommunism. Han menar att "propaganda är för en demokrati vad våld är för en diktatur".

    SvaraRadera