fredag 17 september 2010

Serendipitet

Fint litet ord.
Väl värt att bejaka.
såhär beskriver wikipedia ordet som härstammar från Serendip på Sri Lanka:

Serendipitet är ett ord myntat av den brittiske författaren Horace Walpole, i ett brev till Horace Mann skrivet den 28 januari 1754. "Denna upptäckt är förvisso nästan av den typen jag kallar serendipitet, ett väldigt uttrycksfullt ord." Ordet hade han fått från vad han kallade " en enfaldig saga med namnet 'Tre prinsar från Serendip' (nuvarande Sri Lanka); där deras högheter drog fram gjorde de ständigt, genom tillfälligheter och skarpsinne, upptäckter av sådant de inte var ute efter".







Den ursprungliga betydelsen av ordet var förmågan att ta tillvara upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat, men idag avses ofta själva föremålet för upptäckten.






Serendipitet är nära förknippat med innovation...

Nu tycker nog jag att den gode Horace var väl njugg i sin tolkning av sagan som enfaldig.
Det får bli en uppgift till kommande blogginlägg att läsa sagan och återkomma med en utvärdering.
Jag gillar ordet Serendipitet skarpt.
Osannolikt sällan tycker jag att Serendipitet uppmuntras i våra liv och i vårt samhälle...

För övrigt är det fredag och mitt huvud är som vanligt fullt med olika återkopplingar - ibland undrar jag hur virrvarret däruppe är kopplat... egentligen.
Om det inte är några för många kopplingar och vad i hela friden alla dessa egentligen generar rent kapitalmässigt.
Rika människor verkar ha mer eller mindre i runda tal någonstans mellan 3-4 st.
Eller så är det en fördom ...till ... för vad vet jag om deras varianter av synapser ...egentligen...
(fast lite vet jag allt efter det där äventyret med Mr snorrikadelsvonanka,vilket inte var så kul när verkligheten gjorde att den tjusiga ytligheten föll som kulisserna på High Chaparall)
Men i ljuset av serendipitet så lärde jag mig en hel del om te x adel och rika människors programmeringar som jag inte riktigt hade räknat med...
Som Att de ofta är jävligt tråkiga och liksom dryga och fastnar i ett evigt ältande i detaljer och schematiska beskrivningar av sig själva och omvärlden som ett flödesschema eller en aktieuträkningstabell och forskningen menar att humor har med antal kopplingar mellan höger och vänster cortex att göra...

Samtidigt ger det mig en innerligt stor glädje att kunna sitta och tänka på den lilla flugan i Indonesien som efter sin kläckning klättrar upp på en gren och börjar blåsa upp sitt huvud med luft - fortsätta fylla på luft för att likt en ballongkonstnär förlänga sina ögonskaft så att dessa ger uttrycket, brett mellan ögonen ett ansikte eller kanske hellre en insekt.
Den som har bredast mellan ögonen får kyssa de vackraste flugdamerna...
Bara en sån sak !
Det fyller mig med en slags absurd glädje i hur förunderligt världen och framförallt naturen och LIVET är.
Och det kan nog ha med min sladdhärva med högervänsterkopplingar mellan cortexhalvorna att göra...
Jag är barnsligt förtjust och tacksam över mina hjärnhalvor och hur fantastisk konstruktionen är och vilken glädje den frambringar i stort sett varje dag
Ett tips - Titta på programmet LIFE torsdagar kl 21.00 på TV1 - naturligtvis.
Eller läs Jorden de ärvde av Björn af Kleen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar