lördag 8 maj 2010

InspirAtion, transpirAtion,imitAtion

Dagens Ationer;

Fick inspiration av en kund som matchat ihop ett slags fetbladsväxt med rosa sirliga blomstänglar och en beige tjock lite rufflig kruka med spruckna kanter. Ett vackert möte !

Transpiration iform av små rikliga mängder svettpärlor i pannan då jag åstadkom en fruktansvärt FUL bukett av någon slags vinröda bollastrar, rosa brudslöja samt någon slags spretig ormbunke... så jävla illa blev den och arma den snälla mannen som ville köpa en fin bukett till familjens köksbord som stod där och tittade och blev så nöjd och glad. Brrrr - jag hoppas hans fru älskar honom högt och tänker att det är tanken som räknas...
Jag jobbar på världens mest underbara plantskola och vi har så mycket fina saker och det är lite chabby chickstil med en knorr och mängder av växter o grejer o sten o grus  med pris per ton och kvm... MEN snittkylen är fan en katastrof och den lilla kunskap jag en gång hade inom floristyrket har av någon outgrundlig anledning hamnat på -7 ... dessutom gillar jag dåligt det här med att göra buketter inför någon annan och att jonglera med ett minst sagt begränsat utbud av 6 sorters snittblommor och en kö på 7 meter vid min kassa... aaaahhhhhhh - svettby stressby

Imitation som en strategi - jag har svårt för människor och företeelser som imiterar varann.
Det känns som dålig fantasi men men men ... med en egen liten knorr blir det ju bra...
Idag (igår oxå) uppträder lady Gaga i Sthlm - jag gillar henne - har gjort ändå sedan Pokerface och av någon outgrundlig anledning tänker jag alltid på Liftarens guide till galaxen när jag ser bilder eller videos med henne... En partyprinsessa från rymden som gör vad hon vill - det är konstigt och snyggt och avantgarde... jag tror hon har stenkoll och det kommer definitivt inifrån en känsla av att hon vet precis vad hon gör - det är coolt... och frågan är om hon inte egentligen är Zaphod Beeblebrox flickvän? 
Såklart att hon kollat madonna - såklart att hon inte uppfinner hjulet en gång till, såklart att hon sätter sin egen touch på det hela och jag undrar vem som sa att videon var död ... det är den definitivt icke... och såklart låter hon Jonas Åkerlund göra hennes videos...
Och Mer avantgarde till folket I say
därför - en Gagavideo:
http://www.youtube.com/watch?v=_de3C3Pkb8Q

... Och ... en liten påminnelse... 25 maj är det internationella Handduksdagen - ett mist sagt viktigt datum:

Handduksdagen eller Towel Day är en dag som firas till minne av författaren Douglas Adams. Den infaller den 25 maj varje år och firades första gången 2001, två veckor efter författarens död.
Högtiden firas genom att man bär med sig en handduk hela dagen, vart man än går.
Namnet på högtidsdagen kommer sig av att handdukar är ett viktigt inslag i Adams scifi-serie Liftarens guide till galaxen; exempelvis betonas vikten att alltid ha med sig en handduk för att bofasta då antar att man haft allt annat nödvändigt bagage, men blivit av med det varför den bofaste då lånar ut lite vad som helst till liftaren, samt att handduken naturligtvis kan användas för att torka sig med, användas som segel till en liten flotte och många andra viktiga saker.

...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar