söndag 24 januari 2010

det blir väldigt sällan som man tänkt sig... del 2 - ( trapets kaka )


...men ibland blir det nästan bättre än man tänkt sig!

Jahapp - att INTE inse att man är dödlig - lätt döv på ena örat och inte längre 20 år är väl som att tro sig kunna göra den där dödssartomotalen i pik utan träning... ensam... och utan livlina till tonerna av Á la´Paloma Blanka- vilken för övrigt är bannlyst att spelas på cirkus o varitéföreställningar - den för O-tur med sig - yepp -alldeles sant!
Dumdristigt kan vara ett ord. Cirkus är skit kan vara en annan förklaring.
Självinsikt/självdistans är en tredje - den jag gillar allra bäst bäst...

Det var bara att inse fakta - att jobba sena nätter i en stojande bar med fulla,skrikande,påverkade människor i gåbortskläder och ångest i blick o sprit i glas - hög pumpande MTV musik ur alla upptänkliga placeringar med tillhörande 12 Tv -skärmar i stort sett uberalles - den miljön tillhör inte "längre" mig...
Jag vet inte riktigt vem den miljön tillhör - kanske ett sätt att öka på statistiken av 1:a gångs epelepsianfall (stavas det så tro???) och hjärnkramp...

Det tog nog bara 7,3 minuter för mig att inse detta I neon lysande faktum - Oh NO ! eller - Å helvete ...NEJ !!!  Fel! fel! Fel!

Idag köpte jag den lysande pocketboken - Snubbla på lyckan av Daniel Gilbert med undertexten - "varför din hjärna sätter krokben för dig "


På sidan 37 i boken berättar författaren & psykologiproffessorn om Prospektion och kontroll;
"... framåtblickande kan skänka välbehag och förhindra lidande,och detta är ett av skälen till att våra hjärnor så envetet spinner fram tankar om framtiden... men det verkliga skälet - det handlar om att vi människor vill veta vad som troligtvis kommer till att hända så att vi kan GÖRA NÅGOT ÅT SAKEN..."


Så Dagen efter fallet från trapetsen lyssnade jag till en högt skriande magkänsla och gick till den rara personen P som tyckt att jag borde arbeta i en blinkande MTV bar och sa som det var - ett fall rätt ner i kamelskit och sågspån.
Sedan berättade jag om min lyckade kärleksmumslångpanna där smakblandningen av apelsin till kakaon i glasyren hade blivit en fullträff - med vilken jag kunde trösta mig efter manegendeblacet och en motvillig återkomst till AF - en annan slags byråkrat-cirkus-miljö...
Och mitt kvällsintag av Två rejäla bitar mums med cocos nedsjunken i favoritfotöljen vilka vänligt lugnade mina hörselnervers upprörda tillstånd men också mjukt smörkramade mitt hjärtas kranskärl !

- Kan du baka ?
- Ja - jo ... mjuka kakor o söta grejer ... brukar bli Bra!
- Men Vill du inte jobba här då ... på cafee´t - ha  hand om bakningen o lite servering etc?

Och plötsligt spelar cirkusorkestern en annan låt - Halleluja med inslag av Here comes the sun ...na na naaaaaa naaaaaa
och lite lojt hänger jag i mina knäveck och jonglerar med 7 stycken äpplemuffins och en tigerkaka och det här är nytt och spännande men ändå lugnt och med lägre volym.
Och jag kan fortsätta läsa på distans...

Ett nytt nummer -med en kakcirkus!

                                                             Nice !
                                                                              ...  Kaka !

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar