fredag 15 januari 2010

Paketering är viktigt...



...ja idag är det nog det allra viktigaste en person kan företa sig.
Att tänka på sig själv som ett paket som ska presenteras för omgivningen och utifrån detta paket bli tillerkänd olika förmåner - jobb,status,grupptillhörighet.
Eller med fel slags papper - fullt av borttappade förmåner...
Paketomslagspapper kan också kallas varumärke eller varför inte finordet Image och att skapa sig ett snyggt "eget "papper kan vara av godo ...om man har ork och lust att skapa sig det här höljet!
Ibland har man tur och får hjälp av föräldrar som har vissa synpunkter på papprets färg och struktur ibland har man O-tur och får alldeles för mycket hjälp med färg,struktur och dessutom ett snöre som har väl hårda knutar och kanske t o m redan klart som ett paket...
Eller så finns ingen hjälp att få och man står utan papper - naken och utlämnad med uppenbara svårigheter att få till ett någorlunda hyfsat paket...
Kanske bara Lite tunt silkespapper virat kring en ömtålig själ...

Några generaliserade varianter:

Naturfärgat återvinningpapper = miljö och natur/kulturmedveten alternativt - höginkomsttagare med ett uppvaknat socialetiskt intresse för världen därför att allt materiellt börjar bli bli tråkigt och uttjatat...

Designat mönsterpapper med lätt återvinningfokus i jordfärger eventuellt med grafisk underton och bokstäver - specialimporterat kinesiskt tidningspapper funkar också = fattigare variant av medveten reklam eller mediaanställd- gärna med 20 poängskurs i humanekologi - handlar i början av månaden på FrAM och i slutet av månaden på Lidl

Färdigtryckt presentpapper på rulle
Beroende på inköpsplats
Indiska & Granit spelar i en egen division.
Enkelhet och Orient = Kvinnor som har fadderbarn, jobbar inom kultursektorn och på bibliotek,journalister och lägre tjänstemän... ålderspann mellan 25- 55 ...

Färdigtryckta presentpåsar a ´la`Hennes & Mauritz
Arbetarklass - funktionellt o praktiskt.
Massproducerat o likvärdigt fast ändå lite fint...
Genusneutralt... ålder 8 - 100 år.

En plastpåse
mer som skydd
Outsiders och personer för tillfället utanför samhället


Vad var nu detta ?
Jo - det var en Målgruppsanalys - lite lätt skruvad men ändå ganska snäll...tro det eller ej!
Varje dag sitter ganska högt avlönade människor runt om på vår jord och gör liknande analyser ifråga om det mesta - produkter,tjänster,företag och organisationer.

De är liksom en del i paketeringsindustrin - och utan dem och deras analyser kanske vi skulle få fram en mycket större variation på paket, en härligt tillåtande form av alla möjliga sorters paket som kunde få vara mer fria i sitt pappersval...
Eller också inte...?
men man kan få hoppas iallafall !!!
Hoppas jag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar