torsdag 28 januari 2010

Gör någonting...


Idag torsdag lånar jag upp mig på en fin liten text av Maria Kuchen (u med prickar över)
Den heter GÖR NÅGONTING

" VAD SOM STRESSAR OSS ÄR INTE ett övermått av sådant vi måste göra utan ett övermått av sådant vi inte alls behöver göra.
Vi fyller våra liv med TV-underhållning,spinning,charterresor och andra upplevelseprodukter för att maskera den akuta bristen på nyttiga småsysslor som skulle kunna ta våra kroppar och själar i anspråk.
Det mår vi inte bra av.
Behovet av att göra nytta är en lika stark mänsklig drift som behovet att äta och dricka. Att sällan eller aldrig göra nytta skapar en fasansfull rastlöshet som inget "göra ingenting" i världen hjälper mot. Det är något i grunden djupt otillfredsställande med att göra ingenting. Därför tror jag inte alls på avkoppling som går ut på det. Sådan avkoppling skapar tvärtom ytterligare stress.
Fungerande avkoppling innebär att man lugnt, stilla och kravlöst gör någonting meningsfullt. "

Jag har inte frågat Maria om jag får skriva av hennes text men jag hoppas det är OK!
Texten finns på sid 117 i hennes lilla fina bilderbok Själens rum i vardagen.
Jag är förundrad över min förtjusning trots att det känns som hennes små stycken trycker på alla mina ömmande lathetspunkter.
Hon skriver om att städa,att laga mat, att putsa,att inte skjuta upp saker,att våga se det dåliga i ögonen,att vara närvarande...
samtidigt som hon klappar lite på de där ömmande punkterna och själva texten förvandlas till ett plåster - ett sådant där vadderat skoskavsplåster... litterära compeed som gör det lättare att Göra Någonting - Göra Någonting Meningsfullt...

Imorgon ska jag skriva om något OUTHÄRDLIGT ! ... och kanske en släng livsmedvetenhet...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar