måndag 4 januari 2010

Det här med naturen & uteliggardjuren


Det är nog ett problem det här som vi alla- mig själv inberäknat- lider av...
Vårt sätt att använda oss själva som kartan till verkligheten, vår empati och vårt sätt att spegla oss i det som finns utanför, vårt mänsklighetsfilter på gott och i vissa fall på ont...

Det kanske också handlar om Subjektiviteten kontra Objektiviteten eller så är det samma sak.

Och helt plötsligt mitt i Vargjaktstyckanden och hetsiga debatter så undrar jag vart Objektiviteten har tagit vägen - förmågan att backa, lugna ner alla känslorna och försöka se vad det hela handlar om... Handlar det verkligen om att släppa lös x antal skjutkåta jägare som skall hämnas eventuella jakthundsbortfall och kasserade lammkotletter å vredgade fårbönders sak?
Kanske!
Eller är det en blodtörstig jägarlobby som kände att de behövde få skjuta av sig på ett ovanligt byte så här i mellandagarna och fört både naturvårdsverket och regeringen bakom ljuset? Kanske !
Eller handlar det om extremt dålig information ifråga om ett slags viltvård som handlar om Vargen I sig som ART och att vårt samhälle inte riktigt synkar med en vargstam som är inavlad och att Vargens flockbeteende I SIG gör det svårt för dem att få in nya gener?
Kanske!

Eller är det lite av allt eller så är jag helt ute och cyklar...

Tyvärr så har vi väl alla drabbats i olika hög grad av Disneyfiering av naturen och djuren.

Ekorrar är busiga små rackare som Piff och Puff men snälla innerst inne - näe det är inte ekorrar på RIKTIGT - de kan slita sönder fågelungar och gå bärsärk i fågelbon och samla på sig mängder av mat som de inte kommer ihåg samt att blir man biten av en ekorre och det blir man om man tar upp dem så bör man snabbt ta sig till en läkare för stelkramp för de har nämligen Gott om riktigt giftiga bakterier i sina söta små munnar - lika giftiga som Komodo varaners bakterieflora ...

Delfiner är snälla och intelligenta och hjälper människor i nöd och kan prata ... som Flipper - ett annat Disney djur ... japp det kan delfiner vara men den kan också utöva ganska obehagliga gruppvåldtäckter inom sin flock samt roa sig med mobbing och ... att ha ihjäl Valbabysar på ett jävligt utstuderat och grymt sätt...ur en människas synsätt.

Och det finns hur många tusen exempel till på djurs beteenden som jag tycker är hur intressant som helst - Och jag tycker om djur - djur är intressanta på miljoner sätt.

men jag vet inte om vi människor verkligen gör djuren en tjänst genom att lägga på dem Disneyfilter - dvs att ensidigt ge dem människoliknande egenskaper ? Hela tiden !

Och helt plötsligt tänker jag på Skalman ..." Jag tror ingenting - jag tror bara det jag vet"...
Och plötsligt uppskattar jag den där redige lille sköldpaddan som gick hem och slog i sina stora böcker och experimenterade och var vetenskapsmannen och jag fattar plötsligt att Rune Anderson gjorde en rätt skön vändning där ...då han lät ett djur bli en rätt klok människa i djurform...

Jag kan inte göra någon avrundning här -

Natur är natur ! Djur är djur ! Människan är ett Djur!

Alles !

1 kommentar: