fredag 4 december 2009

Fit for fight ... not

Med tanke på att det skrivits och diskuterats en hel del om Darwin och Arternas uppkomst den senaste tiden känner jag mig kräkmätt på att det är alltid är "de fittest" som ska överleva. Att vara fit.. som i fit for fight eller fit som "på språng med mest tränade kroppen " känns som ett ok över mina otränade axlar och om det är nåt som skulle få mig att välta över så är det väl just det kravet.

NÄÄÄÄ... nu får det vara slut på Darwins ensamrätt på utvecklingteorierna...
Tamtamm ta daaaaa DAAAAAAAA låt mig återuppväcka allas vår gamle Pjotr Kropotkin!!'


Kropotkin, en rysk furste och agitator som med boken "Inbördes hjälp" har en alternativ utvecklingsteori, mot darwinismens "kampen för tillvaron". Han hävdar med bestämdhet att det inte är konkurrensen utan solidariteten som är huvudfaktorn i evolutionen.

Solidaritet ja. Ett utrotningshotat ord som nåt företag borde adoptera precis som dom kan adoptera kossor, ankor och snöleoparder på Nordens Ark. Få en plakett och ett diplom och så är dom faddrar till Solidaritet! Så kan företaget sköta ordet genom att idka social anarkism och decentralisera makten till att bli en reell deltagardemokrati. Deltagarna (vi struntar i att kalla dom arbetare) kan på sina raster skandera; "Ner med den hierarkiska och centralistiska statsmakten!!"

Efter kaffet förstås. Kaffet är viktigt.

Frågan är bara .. vem ska då ha de årliga bonusarna? .. Ge dom till mig säger jag... det var ju jag som kom på idén!

1 kommentar:

  1. Go kille Pjotr Kroppotkin - I like
    & lite av varje sysslade han med - 30 år i England som trädgårdsodlare samt furste - en äkta furste...
    Intressant som bara den - tumme upp tumme upp!

    SvaraRadera