tisdag 8 december 2009

Vem var Gertrud...egentligen


Idag är det en grön helgonförklarad händelse att trilla in i fristaden Tyckerochtänker - julgransgrön med tallbarrsdoft...
Enligt antroposoferna så är grönt en lugnande färg och det är kanske bra med lugna tankar och en tanke i tagetlunk - det har jag lite svårt för. Jag går tillexempel gärna omkring och borstar tänderna, samtidigt som jag bäddar och kommer på att jag måste kolla låneböcker på datorn vilket oftast slutar med att det är tandkrämsstänk på påslakan och i datorn...mmm det är lite äckligt...och ofokuserat.

Mindfulness var det ja ... att känna hur mintsmaken letar sig runt i munnen - hoppar bock över tungans smaklökar och jagar lustfyllt iväg Karius och Baktrius - min tacksamhet över handen som kan styra borsten med lätt hand 2 minuter lagom hårt gnuggandes varje tand...
Jag tror det är bra, jag tror absolut att man skall stanna upp och närvara men jag vet inte alls om det är möjligt. Skall sanningen fram blir jag nog oftast förbannad på människor som tycker sig ha rätten att inte bara sakta ner utan att avstanna helt.
Det kan ha med min mer och mer utvidgade irritation på modern andlighet att göra - den som skall ut och berättas genom munnen både högt och lågt. Samla- poäng- andligheten - alla kvinnors plötsliga lust att bli helgonförklarade, alltså den moderna bilden av ett helgon- fritt yogasvävande,mediterande,mindfulnessande,bakandes (jävla kakhelgonLeila) och alla skall förstås och förlåtas i allmänhet och knasbollar i synnerhet för vi existerar bara som berättelser i våra egna och varandras huvuden och inget är fel och allt kan vara rätt .... Sure baby! Livet i en fuzzy fog!
Och alla är fina innerst inne - det fanns en period i mitt liv då jag också svävade runt och tänkte att alla är minsann goda som små oskyldiga barn innerst inne och med tillräckligt med kärlek kan man förvandla och läka vilket stört miffo som helst...
Smärtsamt uppvaknande AJ ! JA !

Oj då hur hamnade jag i denna av indignation präglade utläggning - när jag skulle skriva om Gertrud.
Stackars Gertrud ... Förlåt Gertrud... Och vem är Gertrud och hur hamnade hon i Kungsbacka som skyddshelgon...det undrar då jag...

Ett för den tiden moderat bratbarn född i Landen,en liten stad i Belgien år 626-rik och mäktig pappsen som dog när hon var 15, mamma drog sig tillbaka till lantegendomen Nivelles strax utanför Bryssel. Förmögenheten donerades till kyrkan och ett kloster byggdes på egendomen - smart mamma för det var ett av få sätt att vara någorlunda fri som kvinna på den tiden och Gertrud blev abedissa vid 21 år och började sakta men säkert utföra mirakler och bota sjuka och hjälpa fattiga människor och ryktet spred sig...
Gertrud blev tidigt ett skyddshelgon för väg och sjöfarare - traditionen att före en längre resa tömma en skål till hennes minne först med källvatten och senare vin... Skål på dig Gertrud !
664 den 17 mars dog Gertrud knappt 40 år

Gertrud hittade till Kungsbacka på 15- 00 talet då Kyrkan på Stortorget var helgad år henne och konturerna av den kyrkan kan man se på Torget idag (fast kunde inte det förtydligas med lite kyrkograffiti och Gertrud i fokus-typ)
1584 finns Gertrud med i Kungsbackas vapen och den moderniserade verisionen från 1948 bygger på stadsvapnet från 1750 - En stav i den ena handen och en bägare i den andra...

Det vore ju fint att plocka in Gertrud lite mer i Kungsbackas traditioner även om orsaken till hennes närvaro här fortfarande är lite dunkel och jag får forska mer...

Vi kanske skulle införa Gertruds skål vid festliga tillfällen. Sommargrillen i trädgården - vi höjer glasen och brister ut i Gertruds skål ! Studenten! Konfirmationen! Dopet! Bröllopet!
och en gemensam skål för St: Gertrud varje kväll vid 21.15 på krogen ?

...Kul grej ! Heja Gertrud!
och här hittade jag ytterligare några lokalhelgon:

...hon är helt ok som Vrumärke St: Gertrud i Kungsbacka ... St: Torsten i Bjurum kändes mer Beige...
Eller hur ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar