måndag 28 december 2009

MellandagsLAT


...vad är det egentligen tänkt att vi skall göra på mellandagar - förutom att äta julskinkssmörgås som smakar mindre och mindre gott eller värma på Janssons eller kalla köttbullar och uppvärmd rödkål till dagsgammal prinskorv - är det att det här skall vara ett slags restdagar...?

Jag kan inte riktigt säga vad jag gjorde på juldagen eller på mellandagen ! Kanske ett tecken på ett torftigt liv? Eller torftiga relationer? Eller att jag är en slags juleremit som gömmer mig bakom böcker eller ännu bättre kryper in i dem...
Eller så är jag bara LAT.
Futtigt simpelt lat som inte har ork att laga en vettig middag utan står där med lite prinskorvsrester och en smörgås med skinka och senap samt värmer på lite rödkål för jag OOOORRRRKKKAAAAR inte göra något annat... kanske för att jag dagen innan julafton betedde mig som en galen tour de Francecyklist och trampade mig uppför serpentinbackar av hastiga julklappsfixar ... men jag lade mig i klungan i år ... tog inte ledartröjan ... så det där kan jag inte skylla på heller.
Nej - LAT.
Jag tror det är ganska Tabu - att vara kvinna och erkänna sin Lathet.
Kvinnor skall inte vara Lata - de skall vara insamlande och alltid på språng med sin omhändertagenhet ... vid spisen, i hemmet , med barnen, med sig själva, här ska fixas här ska donas o tralla la tralla la lalla och jobbet och hobbyn och telefonen skall ringa och gärna ett volontäruppdrag på det ... stadsmissionen eller ornitologer eller utfodring av örnar ...

En teori: (och den är min och jag har säkert fel för det har jag ofta ... har jag tur så har jag kanske fel ifråga om min lathet också...)
Ett sätt för kvinnor att få lov till att vara lata och därmed bli omhändertagna för det är nästan en förutsättning för utövande av lathet... det är att drabbas av sjukdom - gärna en mer mystisktsubtil sjukdom som inte riktigt går att sätta fingret på - diffus värk, huvudvärk,whiplash,elallergi,deppighet ...
... snacka om att jag är ute i ett minfält nu... och pang ...där small en social trampmina ...!!!

Men jag skulle vilja att kvinnor tog sig lika stor rätt som alla andra att slå oss ner framför tv:n - lägga fötterna på bordet och slå upp tidningen och bara stänga av familj och mat och jobb och hela vallandet. Alltså utan ursäkter och invecklade förklaringar ifråga om häslotillstånd och dagsform...

- älsklingen , vad blir det för mat ?
- inte nu , jag är LAT

...ja jag vet det där är en drömutopi men Jag tycker den känns ganska skön ...eller ?

Och här kommer ett ljuvligt inslag med en härligt inspirerande dansk arkitekt som gör mig sprudlig och glad och riktigt riktigt O - LAT

Yes is MORE !!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar