söndag 6 december 2009

Ingen tankeinsekt har fastnat i fällan


...Ibland tänker jag på mitt medvetande som ett slags flugpapper och att information och intryck är som en svärm surrande insekter.
Måhända är den här bloggen också den utökade och utvärderande versionen av flugpappret.
Det är här jag nyfiket undersöker de små insekterna som fastnat - där en del har gett upp - de är döda men några av dem sprattlar och några surrar riktigt ilsket och är fulla av både kamp och liv.

Hitintills idag är det inte mycket som fastnat - insektsfällan hänger rätt tom - ev några små bananflugor som snabbt gav upp... typ en artikel om dataspel i Gp, miljöpusselartikeln och där fastnade jag i de små faktarutorna om forskarna, som att Agnes von Gersdorfs familj består av hennes mamma och pappa där den ena är/var framstående tolk i FN och den andra pensionerad fysiker och meterolog ...jaha ... och ? Kvinnan är ju 45 år bor i en lägenhet och skall snart få sitt första barn ...med vem ? Ekologisk insemination? Och vad har jag med det att göra ...egentligen!

En annan bananfluga som fastnar mer eller mindre varenda söndag är PsykologAnette så även idag - hade jag gått hos henne och vetat med mig att jag betalade 900kr exkl moms för 45 minuters konsultation hade jag nog fan fått be någon att knyta fast mig på en brits eller lägga in mig i en floatingtank för att tvångsnärvara i NUET och låsa tanken...i ...tanken ...som Anette skulle ha sagt...
Jag är återigen väldigt tacksam att Gp har den goda smaken att låta den andre Lennartpsykologen väga upp svaren så att de arma människor som söker hjälp och stöd via det där forumet kan känna att någon har lyssnat och bekräftat dem.

Del två i advent är idag och den liturgiska färgen är lila och det ända fram till julafton...om någon undrar ...jag talar alltså om kyrkoåret - vilken insekt det skulle tänkas vara är svårt - måhända en slända ...nej
Sländan är min vurm för Indiskas julkalendertävling - jag rimmar varje dag- och hoppas på en vinst - Igår var nog ett antingen eller rim - Suger-Duger. Med viss lutning åt det första!
Det var cardigan som skulle rimmas på:
Nina Person och Elvira Madigan
Passar utmärkt i en rosa cardigan...
Ja... Nej - den är fan kass men man vet ju aldrig - webbansvariga på Indiska kan ju ha svart och abstrakt humor...
Men som sagt än så länge är det dåligt med tankeinsekter ...
Jag får återkomma då det trillar in en tordyvel eller varför inte en mumsigt luddig humla - för det är de nämligen ...humlor...de är luddiga.
De är som bin med långt hår - insektsvärldens hårbollshippisar- så det där andliga tjafset om att de egentligen inte kan flyga men gör det ändå pga av mystik eller vilja eller kombinationen som t ex Mr Coelho drar upp i varenda andliggeggamojjabok är inte sant ... så var det med den Mystiken.
Men verkligheten är ju nästan bättre - tycker jag ... och roligare!
Nu skall jag hitta på ett rim för Ljuslyktor - nåt med lysmaskar eller eldflugor ...
Idag är insekter The Shit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar