måndag 28 december 2009

Min bästa tid på året

Lika lite som jag ser fram emot att börja ett nytt år, lika mycket gillar jag att avsluta det gamla. Och det beror egentligen bara på en sak. Men en underbar sak. LISTORNA! Och krönikorna i TV, dom där man sitter och får bara det bästa serverat. Bort med småsaker som stör som tjatter i huvudet och fram för ettorna, höjdpunkterna, katastroferna, vinnarna! För all del förlorarna också bara dom förlorade på ett storslaget sätt. Påminnelserna om året som gått som jag redan glömt och som jag älskar att bli påmind om.

Sämsta vädret en julimånad på åtta år till exempel. Det hade jag inte glömt utan mer bara inte haft en aning om. NU vet jag det och gör mig .... sällsamt nöjd.

Jag får inte nog. Kastar mig på tidningar så här dagarna före nya året och slukar listor.. Och i år är det ju grejjen med 00-talet också. Hela tjugohundratalet ska sammanfattas och listas. Underbart.. jag kommer äntligen att känna lite kontroll över tillvaron, lite att jag faktiskt var med, lite att jag trots allt ändå var en del av tiden och världen..

- Jjja just det ja! Ja, nu kommer jag ihåg! Ja den grejjen ja!! Och det! DET hade jag glömt!! Och den dog ju, just det! Dödslistorna brukar ha en egen avdelning i GP, längst ner på sidan... över två sidor. Lusläser.

aha, oj, mmm, suck, visstja ... låter det i min hjärna, ibland undslipper ett och annat utrop högt. För på nåt sätt så har jag glömt det mesta. Förträngt, inte orkat ta del av när det hände, inte hunnit vara med, inte fattat... men nu, i sammandraget är jag i mitt esse.

Mest förundrad är jag över min glömska. Som jag antar är människors glömska i allmänhet. Förundrad över hur tiden försvinner, över hur händelser försvinner och återuppstår den sista dagen.. på året.

Då jag sitter och med stort nöje tittar på tvsportens höjdpunkter.. bästa mål, största skräll, viktigaste vinst.. och jag känner mig så.. kunnig, insatt och MED. Och jag älskar det.

Hittade en lista över "hetaste"sökningar på Google 2009
1 Spotify.. (surprise eller.. )
2 Translate, Googles översättningstjänst (tack för tipset)
3 Michael Jackson (ja just det.. HAN dog ju oxå!)
4 Lady Gaga (året man fyller 50 måste man inte veta vem det är)
5 Twilight (jaja)
6 Acai-bäret (måste googla det)
7 Mocktails - alkoholfritt alternativ till cocktails (inte konstigt att jag inte vet det)

Ja, så tillbringar jag resten av det här året.. med Listan, en lisa för själen.

Återkommer med en egen lista!

Men jag kan redan nu avslöja Bästa maken 2009;

eller vafan.. säg hela 00-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar