tisdag 15 december 2009

Ord som mjälliga,gnälliga -osäkerhetsmarkörer



...alltså det vita flaget som landar på kavajer likt yrande nysnö kommande uppifrån huvudregionen ...
Liksom är ett av dessa nedsinglande flag som jag kommer på mig själv att använda i början -mitten-slutet samt inimellan meningar... när jag talar ... why ?
Det varierar i styrka och jag försöker komma på mig själv med denna ovana,detta lingvistiska tics,detta mitt lilla tvångsord - liksom.
Ett annat tvångsord är just "lilla" "liten" "små" "smått" "liten" "smått" "ytte"...
Det är ett kvinnligt litet ord som förminskar och lullar in saker som sägs som ofarlighetskydd och även det är en osäkerhetsmarkör.
Fan - det är tröttsamt.
Ju, då, faktiskt, nånstans och då ingår också i velighetspråket.

Som tur är - är jag inte ensam...

Hittade en gul bok på biblioteket - på nyläsninghyllan!
den heter GPS för kvinnor och på baksidan står följande:
Den här boken handlar om möjligheter och förebilder. Om hur du som kvinna tar vara på din potential i arbetslivet och navigerar i en manlig värld.

Författarinnan heter Vesna Maldaner och hon har 25 års erfarenhet av media som redaktör och producent.

Jag antar att jag någonstans känt att jag har problem med att navigera i männens värld fast jag har levt i en fantasifull föreställning om att jag hade full koll ...
FEL FEL FEL !!!
Män vill inte alls ha arga, egensinniga, humoristiska kvinnor som tänker själva - eller generaliseringsvarning här nu ... det finns säkert undantag...
Men män vill nog oftast ha kvinnor som är som deras mammor - det har med spegelneuronerna i det limbiska systemet att göra...
...så fram med moderligheten, förkläde och en jävla massa smör,socker,ägg,mjöl och jäst - baka bullar och le och hålla med i allt samtidigt som du kräver ett inbecillt omhändertagande på en 3 årings nivå. Ta haaaaand oooom miiig - tripp tripp tripp - höga klackar o stora bröst o en krympt hjärna på halvfart vars mesta kemi ägnas åt matchande kläder,matchande kuddar,matchande handväskor... och ett oändligt analyserande av vad den här bullälskande mannen egentligen menar i ett sms med följande bokstavskombinationer - hej tror måndag kan funka - ses sen - vad äter vi ? puss R

visst lät det bittert - bittermandelbittert ...
Tisdagar kan vara lätt gråbittra

Men

det finns nu några spännande ljusinstallationer utanför Fyren - Kungsbackas alldeles finfina bibliotek o kulturhus.
Ett slags forntida ljusfigurer som flyter i ån ...bland annat.

Och

för övrigt så vill förmodligen kvinnor ha män som är som deras fäder - det har med spegelneuronerna och det limbiska systemet att göra...
som tur är finns omprogrammeringsmöjligheter ifråga om spegelneuronerna
och det limbiska systemet hittar nya vägar - hela tiden hela livet...ut.

Tacka Gud - liksom !

imorgon skall jag skriva om val...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar