onsdag 2 december 2009

Pukor och trumpeter ...101 inlägg


...igår var det 100: ade inlägget här på/i cortexoasen... I say yippieeeeee!!! Klang och jubel !!!

Nåväl ...men nu blir det hardcore funderingar kring sociala medier - jag skall nu alltså kakka i min egen kakka - för den här bloggen är onekligen en del av och i denna sfär.
Det finns något beroendeframkallande med sociala medier och ibland undrar jag om bloggen,nätet,facebokken,surfet,My Spacen,Youtuben,Spotifyen,Googelen,WoWen etc etc
är som socker för en sockerberoende.
Att jag inte väljer knark eller alkohol eller det tunga drogandet beror på att ett sockerberoende kan säkert vara nog så jobbigt men det skall mycket till för att stigmatisera och leda ner i social misär - och socker får vi alla i oss och att frossa i sig 1 kg smågodis en trist fredagskväll ...av bara farten kan nog de allra flesta känna igen sig i - om man inte lider av diabetes... och känslan av illamående och hur gick det här till ...när det ligger två kokosprickar och en och en halv ? salt fisk kvar i botten på påsen...!
Socker finns i var man och kvinnas hem och medvetande och det är minsann lite gott - godis är gott, kakor är gott, lite socker i mat kan vara den sista piffen. Vi människor är biologiskt inprogrammerade på att tycka om sött! Men för mycket socker gör oss tjocka och trötta och sjuka - därför måste vi förhålla oss till socker - hantera sockret och välja olika sorters socker...

Datorer finns numera också i var mans hem ... och att få lov till att ingå i någon form av sammanhang är viktigt för människor - tror jag - att ensam är stark och det där är bara skit och en myt.
Vi Människor är ett löjligt flockdjur som intalar sig att hon inte är ett löjligt flockdjur utan ett högdraget Ensamdjur - som Baghera i djungelboken - den svarta pantern...
Inte som en flock med nyfikna och uppspeedade Surikater - absolut inte ...nej nej...
Jag undrar när ensamheten blev en så värdigt upphöjd företeelse samtidigt som den kan vara så otroligt skamfylld och skuldbelagd.
Ensamheten är en dubbel företeelse...
Så därför kan jag stundtals känna samma underliga känsla en vanlig kväll framför datorn som ett kg frossgodis.
Scenario: jag kollar lite på Aftonbladet- hittar en artikel om hjärnforskning (rätt liten risk men ok låt gå)hittar namnet på kvinnan som uttalar sig ...jag googlar på henne, wikipedia dyker upp med en artikel om henne och Grönkål som ett slags mirakelmedicin, ett ämne feminoider dyker upp ...jag läser om dem ...plötsligt visar det sig att en författare också har haft med det här ämnet i en roman ...som senare blivit en tv serie...den kommer jag ihåg , huvudpersonen var störd , stod det inte om den här tv serien på en blogg ... jo så var det ...det var ju roligt - hittar ett kul klipp på den bloggen - en film - den lägger jag upp på min facebokk så någon av mina fd reklamarbetskamrater skall fatta att jag minsann fortfarande är på G och är minst lika udda och speciell och KREATIV som dem - antagligen så längtar jag omedvetet efter att få åtminstone 5 tummar upp - helst några sköna kommentarer också- ett slags sockerkick fast som mänskligt- sammanhang-skick...
Jag väntar ... tittar upp och ser att klockan fan är typ 00.15 - oups ... tre och en halv timma!
Jag har läst en massa saker stoppat in massa ämnen i hjärnan och jag känner mig mätt, lite illamående, vart tog tiden vägen?... på botten i facebokkpåsen ligger en I like-tumme upp och en halv kommentar från en släkting - du é rolig du...
det blir inte riktigt den rätta kicken och jag undrar ... verkligen undrar ... vad betyder det här ?
Vad gör det här med mig ?
I dagens GP - skriver Mikael Van Reis en liten stänkare om Surfandet som sjukdomsskapare: Le Novuel Observateur räknar upp sex nya sjukor:
  1. Encyklopedisk hypokondri: du följer pandemin på Google Earth och diagnosticerar din trötthet som fibromyalgi.
  2. Digital Stalker: du frågar oavbrutet var folk är någonstans och älskar att se bilder på husen de bor i.
  3. Hyperaktiv simultanförmåga: du mejlar,facebokkar,chattar,twittrar,och väntar maniskt på nya möjligheter som vidgar din parasociala kompetens.
  4. Arkivbesatthet: du organiserar allt onödigt fast nödvändigt vatande för att sedan ständigt korrigera det intill perfektion.
  5. Nätverkssschizofreni:du lider av personlighetsfördubbling och har du inte komplett blandat samman dina inloggningskoder kommer du att chatta med dig själv
  6. Värlsvid paranoia: 11 september har inte inträffat och du listar dina åsiktsfränder på nätet när du inte googlar på dig själv för att spåra förtal. Sedan tillkommer varianter...

...och om tre veckor börjar jag utbilda mig till webbredaktör... öhmmm !

1 kommentar: