lördag 26 december 2009

Tänker på Bengt och storleken på Grapefrukt

... och Den Bengt jag tänker på heter Ohlsson och är författare - just nu läser jag hans bok; Hennes mjukaste röst och den är sorglig och fantastisk och med nästan väl bra igenkänningsgrad...
Det är rysligt och mänskligt och förmodligen det som gör den bra. Destruktiv kärlek som framglimtar i de där små detaljerna; besatthet,känslokyla,dominans, underläge,oförmåga,mönster...
Känslan av att vara utelämnad åt andra,hur handlingsutrymmet blir snävare och snävare och desperationen större och större - det är stort att via en text få in det här subtila i beskrivningen av detaljerna, i det som inte skrivs ut ... det som finns där mellan raderna ... det som inte går att peka ut eller sätta fingret på - precis som i verkliga livet.
Dubbelheten och frustrationen.
Kampen för att visa sig ur sitt allra bästa jag - en som minsann duger eller tillhör eller är likvärdig...
Det är en bok som drabbar - åtminstone mig - och den fastnar i mitt huvud och jag går och tänker och lider med huvudpersonen och hennes desperation och jag önskar att hon bara kunde lugna sig, stanna i sin egen värdighet, sluta kämpa för något som bara kommer slå tillbaka på henne själv med förödande kraft -väl iscensatt av någon annan vars motiv aldrig varit helt ärliga...
Brrrr... och fruktansvärt BRA... som intellektuell Annanasdagspåfyllnad...till ...topp -Grape-frukten...

Vår hjärna är ungefär lika stor som en Grape och väger ca 2 % av kroppsvikten typ runt 1,2 - 1,4 kg - och vars konsistens påminner om ett löskokt ägg - och om man skulle kika in på en hjärna under en operation så är den rosa och brun.
Det är en intressant grej - jag har haft en bild av hjärnan som grå och det är nog rätt på ett sätt
... för en hjärna utan elektricitet och aktivitet den är grå - och avstängd.

Min andra juldagslitteratur är nämligen hjärnböcker och jag bara älskar dem fast på ett annat sätt än Benke - det här är som nyttig och otroligt god mat - B12 och antioxidianter och Lycopen och Omega 3 och själva tallriksmodellen...
Benkes bok är efterrätten som stimulerar hela apparaten och Grapefrukten där överst i synnerhet...
Hjärnan tillverkar nämligen nya celler och söker nya kopplingar hela tiden...
MEN ...
USE it Or LOOSE it !!!
...och det kändes skönt - Svart på vitt att man ALDRIG KAN TÄNKA för mycket - så det så !

...imorgon blir det säkert mer hjärna & en dansk som jag glömt bort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar