onsdag 9 december 2009

Varför bo på Bystan...


...ja det kan man sannerligen fråga sig!
Så då gör jag det... Varför bor jag här i halland ? ... Här i Halland låter för övrigt nästan som en slogan. Fakureras med 49.000 kr exkl moms samt tillägg för inspirationsmatrial.

Halland är länet som alla glömde - Selma glömde bort att flyga över med gåsNils och allas vår Carl von Linne´plockade inte en enda liten pistillrackare och könsbestämde här.
August Strindberg fick svår ångest i Varberg och blev självmordsbenägen, målade 5 stycken ohyggligt grå tavlor i strl A3 och avbröt sin semester för att åka till Danmark och kurera sig med rikliga mängder Absint eller om det var tillbaka till hufvudstaden...jag vet inte så noga - rejält deppig blev han i allafall...
Jag vet inte riktigt vad som gjorde 17-18 och tidigt 1900 talets Halland så obefintligt att dåtidens viktigaste kulturpersonligheter helt enkelt valde bort eller blev deppiga och behövde dundersprit baserad på bittermandel som framkallade hallucinationer och risk för tokighet...

Till viss del har jag förståelse för Halland tenderar att upplevas vara självutplånande eller kanske sig-själv-nog.
Det tar inte plats - syns inte ...finns inte...
Och jo ... det är synd för Halland är rätt fräckt.
Kanske för att det inte skramlar så himla mycket och är både Birgerbonnigt och tjusigt och kust och party och sol och tönt.

Halland är en oupptäckt pärla, en riktigt högkvalitativ opal som ligger och skimrar nere i leran och behöver tid på sig att bli upptäckt...

Jag tror att Selma,August och Linnet hade brist på tålamod...

Vid 40 händer något med känslorna för halland och vid 45 spirar en sprittande nyförälskelse och jag antar att vid 50 lär jag älska Bystan ... med hela mitt hjärta och utan absint...

Jag bor på Bystan för jag börjar gilla känslan av landet,havet,naturen,kulturen och potentialen mer och mer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar