söndag 13 december 2009

julmarknad?


Jag har varit på den årliga julmarknaden på den fina skolan för design och konsthantverk. Trevliga konstnärer som står och ser så himla fina ut. man blir lite avundsjuk. Faktiskt.

Men.

En sak undrar jag. Varför tror dom att jag är extremt intresserad av grytunderlägg och skärbrädor i laminat, på en julmarknad? För det var ganska många försäljare av just det. Fina för all del, men det är nog inte det jag mest av allt letar efter en sån här dag. Inte heller så många hemsydda och tryckta tygkassar. Även om också dom var fina.

Var är all rolig design? Juldesign på en julmarknad skulle jag vilja se. Såklart är jag väldigt nöjd över att slippa tovade tomtar med mössan vid näsan, men jag undrar ju förstås, hur tänker dom istället dom här nya designerserna att julen och pyntet och presenterna och tomtarna skulle kunna se ut. Eller inte se ut. DET är jag nyfiken på. För dom kan väl inte mena att det skärbrädor som är den nya julen?

Jaja, dom är trevliga att prata med i alla fall.

3 kommentarer:

  1. ska vi starta en alternativ julhandel ?
    eller en alternativ HDK?
    ...så kan de få bli avundsjuka på oss : )

    hitta du något?

    SvaraRadera
  2. inte ett smack.. ville inte ha nån skärbräda eller tygkasse och några fina smycken var för dyra. "Batikade" nylonstrumpor för 200:- kändes inte aktuellt..

    SvaraRadera
  3. Det är liksom ett perpeetum mobile: Julen är mat - då behövs det skärbrädor. Skärbrädor är tungt och skrymmande - då behövs det tygkassar.. När julen är över slänger man hela s-n som brukligt i vårt konsumtionssamhälle, för att sen köpa nya stylade produkter som passar till påskkycklingarna..
    Eva P

    SvaraRadera