söndag 29 november 2009

Ditten och datten = advent,reinkarnation, JV och färgen Brun...


Idag är det första advent.
såhär står det om advent på Nationalencyklopedins hemsida:

advent

adve´nt ingår i kyrkoåret som en förberedelse till julen sedan slutet av 400-talet.

Önskar att jag kanske kunde bemödat mig att ha en mer innerlig och kyrklig inställning till dagen-i-dag. Istället känner jag mer ett slags tvång att leta reda på ljusstakar och hänguppstjärnor och hitta förlängningssladdar och fungerande 25 w lampor...med smalsockel... och de brukar alltid fattas mig... förutom de gånger då jag behöver en 40 w med tjocksockel... aaaaaargh och principen ifråga om tingens/glödlampors jävlighet.

För jag vill ju inte att de som bor runtomkring skall tro att jag gått med i Jehovas Vittnen och inte tror på julen...

För så är det i lägenhetsområden/radhus/ och andra former av sittihopaboende: .

adventsljustake, adventsljustake, adventsljustake,julstjärna julstjärna,julren, blinkljusgirlang, adventsljustake, svart ...aha ...jehovas vittne... julstjärna,snögubbe,julstjärna,julstjärna...

Jag har i princip inget emot Jehovas Vittnen - blir man glad av att vara med där kan det säkert funka lika bra som vilken gemenskaps- förening som helst...däremot förstår jag mig inte riktigt på deras evangelium - det är trist och predestinerat så man blir alldeles matt och varje gång de ringer på min dörr vill de prata om domedagen och att vi lever i den sista tiden.

Det känns onekligen negativt...

Det dessutom vara mycket rättegångar och att bli vald och senare ev omvald( nästan som laguttagningen i brännboll från låg och mellanstadietiden) och att ställas i olika led, köa helt enkelt - dessutom finns det uträknat att ca 48 000 st vittnen skall få knata vidare till paradiset och leva tillsammans med alla djur och vissa växter etc. Betänk den kötiden ... då alla människor som någonsin funnits skall sorteras och ev bli omvalda - en minst sagt logistisk utmaning att ro iland...

Och att deras tidning heter Vakttornet känns också lite to mucho kontrollapparat för att appelera på mig...

Dessutom har jag kommit fram till att jag tror på många liv - därför slappnar jag (nästan) av nuförtiden då mitt dagsliv just nu just här gör mig förvånad och ur balans för jag hade kanske tänkt mig det annorlunda ...

Och ibland kan jag fundera kring varför jag är så otroligt jävlans arbetsamt cirkulär och drabbas av rysningar och vid svårare fall, ren Ångest ,ifråga om det linjära som hela den judiskt kristna kulturen bygger på.

Var jag en slags jobbig agitator i Indien i mitt förra liv tro ? Ibland undrar jag eftersom jag dras till Indiskabutikerna och den typen av Orientalism som en magnet...

Nåväl - det ger sig...

Och en annan sak som dyker upp nu titt som tätt är färgen Brun och plötsligt tycker jag att färgen Chokladbrun är så himla vacker... Hur gick det till ?

Och när jag sökte på Brun Färg så dök det här upp på NC :

brun dvärg

brun dvärg, astronomiskt objekt med större massa än en stor planet men mindre än en stjärna.

Hur kom de fram till det namnet inom den astronomiska forskningen. I do wonder !?

Och vad skall den inhyrda Juldvärgen göra hemma hos Anna Anka eller har Aftonbladet helt enkelt hört fel ... stjärnforskning som hjärnforskning...typ !

Ditten datten o helga helga natten!!!





1 kommentar:

  1. skojsigt!
    och här göre sig ej jehovas besvär för här skiner både ljus och stjärna... och när det smäller till ordentligt så blir det kulörta lyktorna oxå!

    SvaraRadera