måndag 30 november 2009

Hiss och Fniss...och en längtan efter att vara som andra


Första Hiss och fniss idag: Maria Küchen, ja jo jag måste erkänna att jag är kär i hennes språk,böcker,uttryck och tankar- jag skulle nog gärna vilja ha henne som vän.
Hittade en liten fin bilderbok i barnboksformat med små korta innerliga texter.
Och just idag passade den mig som en liten god knäcksmäckgåva från ovan eller från Universum.
Den här texten fångade mig och klappade på mitt hjärta som man klappar en liten kattunge som precis öppnat sina ögon- små små klappningar som rymmer oändligt med ömhet och hopp- och kanske känner ni likadant - så här kommer den och flåt Maria för jag kopierar den utan att ha frågat dig om lov;

ALLA
DET ALLMÄNGILTLIGA ÄR PER DEFINITION så välbekant att det blivit banalt. Alla känner till det, been there, done that.
Banal vill ingen vara. Att vara banal betraktas som en brist, både hos människor och företeelser.Författares rädsla för det banala leder till att all "god" litteratur försöker utforska det unika. Det unika blir därmed banalt.
Kalla mig banal drömmare, men jag tror att längst inne i varje människa finns en stjärnkärna av allmängiltlighet som förenar oss. Alla spädbarn är till exempel löjligt lika: Du kan ta ett spädbarn varifrån som helst, placera det var som helst och det kommer att anpassa sig. Utan en kärna av allmängiltlighet i bebbarna vore detta en omöjlighet. Inte för inte har Gunnar Ekelöf blivit nationalskald. "Det som är botten i dig är botten också i andra" tillhör våra mest nötta diktcitat. Nöt lite till på det ...

Boken heter Själens rum i vardagen.

Dagens andra hiss & fniss blir min fabror magdoktor som hade en,för läkarkåren,ovanligt holistisk syn på kroppen och själen och livet och tarmsystemet.
Nästa vecka skall magen ultraljudas och så har jag låg lågt blodtryck - knappt vid liv.
Jag skall dricka mycket vatten- minst 3 l om dagen- och äta salt och lyssna inåt samt andas för det gör jag inte heller...

Dagens tredje hiss & fniss var fina & goda vänners fika där vi löste en hel del inre knutar - det gjorde minst lika gott i tarmsystemet som vilken saltsyrahämnare som helst.

Nu skall jag och min Filter krypa till kojs - kommer med skräckblandad förjusning läsa ett långt reportage om Clownen Manne - minnen av tisdagar halv fem hela sjuttiotalet - för mig var han en veritabel mardröm där han satt i sin lilla konstiga balja med en badring och talade både övertydligt och teckenspråk.
Jag var helt övertygad om att han en dag skulle bli galen och löpa amok naken och löddrande ut genom TV:n - efter ett tag dök det upp en kompisclown i baljan ...Gay ...ja Herregud...!
... Stephen King hade absolut helt rätt ifråga om Clowner - de är nog mer än ledsna bakom sminket ....brrrrrrrr

Imorgon skall jag hissa tidskriften Vi Läser och Kristina Lugn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar