tisdag 24 november 2009

Självhjälp-bok-träsket - en konspirationsteori...


...och att bli Friiiiiiiii !!!
Än en gång har jag hittat en frigörande och rätt härlig krönika från Rasmus Malm på Gp:s Kultursida: http://www.gp.se/kulturnoje/1.252994-rasmus-malm-tank-inte-positivt
Själv har jag missbrukat självhjälpsböcker i perioder under hela mitt vuxna liv kan man säga...
Ibland trillar jag ner i små återfall men de värsta skoven har jag förhoppningsvis lagt bakom mig...
Det är i stort sett samma återkommande budskap i dem -böckerna - att det mesta som händer och sker beror på mina egna tankar och att det är jag själv som ska läxas upp och förbättra mig genom att följa antingen Aztekstegen eller Någon lära från Indien eller Kabbala eller Asatro eller en skön mix och gott och blandat blandning av alles myter,psykologiska teorier,filosofi,sagor samt några tsk hjärnforskning.
Ytterst få böcker har sagt till mig att jag förmodligen är helt okey eftersom jag inhandlat boken eller lånat den och att bara den viljehandlingen i sig är oerhört behjärtansvärd och att det kanske helt enkelt inte finns något facit eller att facit är en slags process eller att facit är att nyfiket titta på Motiven - mina egna och andras
...eller att försöka hålla styr på känslor eller ta reda på vilka känslor jag har och var de befinner sig och varför de bubblar upp och tar över situationer ...

Många av böckerna trumpetar ständigt ut budskapen om att vi människor är unika men trasiga- att vi hela tiden måste bejaka att vi är unika och att vi MÅSTE hitta oss själva, skilja ut oss, bli den vi är utsedda att bli... lämna in oss själva på oupphörlig lagning
Det är jobbigt - det blir en konstig kamp - ett inre letande i ett virrvarr av allt möjligt och omöjligt.
Jag skulle vilja läsa en bok som talar om hur fruktansvärt lika vi människor är varandra och att vi speglar oss i varandra för att bli till - tror jag har läst en som rör sig lite åt det hållet faktiskt : Att snubbla på lyckan av David Gilbert
Och så tänker jag att det nog till 85 % är kvinnor som läser dessa böcker - varför ?
Är det för vi nästan alltid tar det relationella ansvaret - att hålla ihop gruppen(la familia) - traska runt i de andra i gruppens hjärnor och fixa så att gruppen blir snäll god mysig och fungerande och eftersom det är ett rätt pissjobbigt jobb och undervärderat så behövs det vissa manliga experter att ha med sig - Deepak , Dr Phil, Don Miguel Ruiz... som stöd... hrmphf...

Och tänk om det hela bara är en jättestor konspiration där de här stödexperterna skrattar hela vägen till banken för de leder oss in i jättelika inre irrvägar och rundgångar som vi inte kan hitta ut från eller rätt ner i ett träsk - självhjälpsträsket och vi kan bara hitta ut genom att köpa nästa bok fast den för oss bara till en annan del av träsket ...
Brrrrrr - läskigt!

Nåväl - det kunde varit ett värre missbruk och hellre kunskapsfyllt letande i inre träskmarker än någon annan variant!
Men ... lagom dos självhjälps bok är ett gott råd från en fd missbrukare !

1 kommentar: